Τετάρτη 4 Σεπτεμβρίου 2013

0

Πράγματα για τη μουσική που ίσως δε γνωρίζετε

Γιατί η μουσική μας επηρεάζει με τόσο έντονο τρόπο; «Επειδή μπορεί», είναι μια αρκετά καλή απάντηση, αλλά σίγουρα δεν αρκεί στους επιστήμονες. Μετά από εκτεταμένες έρευνες, δύο ερευνητές στο καναδικό Πανεπιστήμιο McGill του Μόντρεαλ, η Anne Blood και ο Robert Zatorre, βρήκαν μια εξήγηση.


Βασισμένοι στη μαγνητική τομογραφία, διαπίστωσαν πως οι περιοχές του εγκεφάλου που συνδέονται με τα αισθήματα ευφορίας έγιναν πιο ενεργές στο άκουσμα της μουσικής.

Οι περιοχές αυτές συνδέονται με την έκλυση ντοπαμίνης, που συμβαίνει με το φαγητό, το σεξ και τα ναρκωτικά.

Ναι, γιατί όμως; Γιατί κάποιοι ήχοι κάνουν τον εγκέφαλο να αυτοανταμείβεται; Η επικρατούσα θεωρία λέει πως η μουσική δημιουργεί μοτίβα και ουσιαστικά μας προκαλεί να μαντέψουμε τι θα ακολουθήσει, και όταν μαντεύουμε σωστά, ανταμειβόμαστε.

Αυτό λέγεται πως έχει τις ρίζες του στην προϊστορική εποχή, όταν οι άνθρωποι έπρεπε να μαντεύουν σωστά (με κίνδυνο της ζωής τους αν έκαναν λάθος) τις κραυγές των ζώων. Έτσι, λέει η θεωρία, η ανταπόκρισή μας στον ήχο εξελίχθηκε σε ένστικτο.

Η αλήθεια όμως είναι ότι μαθαίνουμε διαρκώς νέα πράγματα για τη μουσική.


Ιδού, οκτώ αποτελέσματα ερευνών:

Δευτέρα 2 Σεπτεμβρίου 2013

0

Ένα μυστικό της ελληνικής γλώσσας!


Η ελληνική γλώσσα δεν είναι τυχαία... Χτίστηκε πάνω στα μαθηματικά, και αυτό που ελάχιστοι ακόμα ξέρουν είναι ότι κάθε λέξη στην ελληνική έχει μαθηματικό υπόβαθρο. Τα γράμματα στην Ελληνική γλώσσα δεν είναι στείρα σύμβολα. Όρθια, ανάποδα με ειδικό τονισμό, αποτελούσαν το σύνολο των 1620 συμβόλων που χρησιμοποιούνταν στην Αρμονία (Μουσική στα νεοΕλληνικά). Η πιο σημαντική τους ιδιότητα είναι ότι το κάθε γράμμα έχει μια αριθμητική τιμή/αξία, κάθε γράμμα είναι ένας αριθμός, οπότε κατ επέκταση και κάθε λέξη είναι ένας αριθμός. Μια τεράστια γνώση κλειδωμένη-κωδικοποιημένη μέσα λέξεις λόγω της μαθηματικών τιμών που έχουν. Ένας από τους Πρωτοπόρους επί του θέματος ήταν ο μέγιστος Πυθαγόρας. Οι αριθμοί, τα σχήματα, η αρμονία και τα άστρα έχουν κάτι κοινό, έτσι αντίστοιχα τα μαθηματικά (αριθμοί) η γεωμετρία (σχήματα) η αρμονία(μουσική) και η αστρο-νομία (αστήρ=α-χωρίς- στήριγμα + φυσικοί νόμοιπου τα διέπουν) ήταν αδελφές επιστήμες κατά τον Πυθαγόρα, που με την συγκεκριμένη σειρά που αναφέραμε ήταν η σκάλα για την εξέλιξη (=εκ -του- έλικος, DNA) του νου-ψυχής προς τον Δημιουργό. Έναν Δημιουργό που δημιούργησε βάσει αυτών των τεσσάρων επιστημών. 27 σύμβολα-αριθμοί με αριθμητική αξία συνθέτουν το Ελληνικό Αλφάβητο, 3 ομάδες από 9 σύμβολα-αριθμούς η κάθε ομάδα, με άθροισμα κάθε ομάδας 45, 450, 4.500.



ΑΛΦΑ = 1+30+500+1= 532 =>5+3+2= 10 => 1+0= 1

ΕΝ = 5+50 = 55 => 5+5 = 10 => 1+0= 1

ΟΜΙΚΡΟΝ = 70+40+10+20+100+70+50= 360, όσες και οι μοίρες του κύκλου

Για να είμαστε σε θέση να κατανοήσουμε τα νοήματα των εννοιών των λέξεων της Αρχαίας Ελληνικής γλώσσης πρέπει πρωτίστως να γνωρίζουμε κάποια πράγματα για την ίδια την Ελληνική γλώσσα.

Η αρχαία ελληνική γλώσσα είναι η μοναδική η οποία δεν είναι βασισμένη στο ότι κάποιοι απλά καθίσαν και συμφώνησαν να ονομάζουν ένα αντικείμενο «χ» ή «ψ» όπως όλες οι υπόλοιπες στείρες γλώσσες του κόσμου. Η Ελληνική γλώσσα είναι ένα μαθηματικό αριστούργημα το οποίο θα προσπαθήσουμε να προσεγγίσουμε.
0

Ντροπή και κρίμα, κυρία Μέρκελ. Του Νίκου Χριστοδουλάκη

Aνοικτή επιστολή του πρώην υπουργού Οικονομικών κ. Νίκου Χριστοδουλάκη στη γερμανίδα καγκελάριο.
«Αξιότιμη Καγκελάριε,
Τελικά ενδώσατε και σεις στον χυδαίο γερμανικό λαϊκισμό που ανέκαθεν έψαχνε για έθνη-θύματα να εκτονώσει την "ανωτερότητά" του. Με περιφρόνηση στην Ιστορία, μόνο και μόνο για να κερδίσετε μερικές ψήφους παραπάνω, υιοθετήσατε και σεις τις άναρθρες κραυγές της άκρας Δεξιάς και της άκρας Αριστεράς ότι η Ελλάδα δεν έπρεπε να βρίσκεται στο ευρώ. Οτι η ένταξή της ήταν ένα θεμελιώδες σφάλμα του προκατόχου σας Γκέρχαρντ Σρέντερ, τον οποίο επίσης περιλούσατε με χαρακτηρισμούς. Για να φτάσετε σε αυτό το κατάφωρο ψέμα, σημαίνει ότι είστε επιλήσμων όχι μόνο της σοβαρότητας που πρέπει να επιδεικνύει ένας ηγέτης, αλλά και των πραγματικών γεγονότων που έλαβαν χώρα 15 χρόνια πριν. Καλό θα ήταν λοιπόν να θυμηθείτε τα εξής:
1. Είναι αλήθεια ότι η Ελλάδα για να μπει στην ΟΝΕ έκανε χρήση των ελαστικών κριτηρίων του Μάαστριχτ το 1999. Με τη διαφορά ότι δεν τα έκανε ελαστικά ο Σρέντερ για να βοηθήσει την Ελλάδα, αλλά ο μέντοράς σας, ο Χέλμουτ Κολ, για να βοηθήσει τη Γαλλία, την Ιταλία, το Βέλγιο, και προπάντων τη Γερμανία, που τότε είχαν είτε μεγάλα ελλείμματα είτε μεγάλα χρέη. Αν δεν άλλαζαν, από τον αρχικό πυρήνα της Ενωσης θα έμπαιναν στην ΟΝΕ μόνο η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο και το ευρώ θα γινόταν το πιο σύντομο ανέκδοτο.
2. Γνωρίζετε ασφαλώς τις αγωνιώδεις μεταλλάξεις που έκαναν οι παραπάνω χώρες για να μπορέσουν να ικανοποιήσουν έστω και τα ελαστικά κριτήρια. Η Γαλλία έβγαλε τα ασφαλιστικά ταμεία από το Δημόσιο, το Βέλγιο εξαγόρασε τον χρυσό της Κεντρικής Τράπεζας, η δική σας χώρα έβγαλε τα νοσοκομεία από τον προϋπολογισμό και απέκρυψε τα δημοσιονομικά ελλείμματα των Κρατιδίων. Η Ελλάδα το μόνο που έκανε ήταν να ταξινομεί τις αμυντικές δαπάνες μόνο στο χρέος και σταδιακά στο έλλειμμα. Η μέθοδος αυτή έγινε πλέον κανόνας για όλη την Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά δεν την εφαρμόζετε αναδρομικά για την Ελλάδα για να συντηρείτε τον μύθο της λανθασμένης ένταξης. Εάν θέλετε να είστε ακριβοδίκαιη, φτιάξτε μια επιτροπή με πέντε νομπελίστες δικής σας επιλογής να επανεξετάσουν πώς μπήκαν στην ΟΝΕ όλες οι χώρες. Και τότε η συζήτηση θα γίνει πραγματικά ενδιαφέρουσα, σας το υπόσχομαι.
3. Θα έπρεπε να θυμάστε επίσης ότι δεν ήταν η Ελλάδα που αμέσως μετά είχε προβλήματα με το Σύμφωνο Σταθερότητας, αλλά η δική σας χώρα με τα μεγάλα ελλείμματα της περιόδου 2000-2004. Ενώ τεχνικά βεβαιώθηκε η παραβίαση του Συμφώνου, η Γερμανία απέφυγε την επονείδιστη καταδίκη και το βαρύ πρόστιμο που θα πλήρωνε το 2003 χάρις στην ελληνική παρέμβαση και ψήφο στο Eurogroup. Θα έπρεπε να θυμάστε επίσης ότι τότε είχαν πεταχτεί μερικοί και μιλούσαν για την ακαταλληλότητα της Γερμανίας στην ΟΝΕ, αλλά επικράτησαν όσοι πίστευαν στην ευρωπαϊκή αλληλεγγύη και υπεράσπισαν θερμά τη χώρα σας και την κοινή πορεία ολοκλήρωσης.

Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

0

Λογικός θετικισμός και φυσική

Παραδοσιακά στις φυσικές επιστήμες η κυρίαρχη τριάδα είναι η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία. Στη συστημική αυτή κατάταξη, η οποία βασίζεται στην αυξανόμενη συνθετότητα του αντικειμένου διερεύνησης – και περιλαμβάνει ακόμη την Ανθρωπολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες -, η Φυσική καταλαμβάνει τη βάση της ιεραρχίας. Αυτό έγκειται στο αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το αντικείμενο της σχετίζεται με τη μελέτη της φύσης και των φυσικών φαινομένων. Οι άλλες επιστήμες μπορεί να αντιπροσωπεύουν υψηλότερα επίπεδα πολυπλοκότητας, θεωρούνται όμως «υποδεέστερες», από την άποψη ότι βρίσκονται μακρύτερα από τη στοιχειώδη μορφή ή ουσία της ύλης.
H παραπάνω κατάταξη αντανακλά στην ουσία ένα φιλοσοφικό δόγμα, που γενικά επικρατεί, σύμφωνα με το οποίο ολόκληρο το Σύμπαν μπορεί να αναχθεί σε θεμελιώδεις αρχές. Επιστημολογικά όλα τα φαινόμενα, σε ένα τελικό επίπεδο αναγωγής, μπορούν να ερμηνευτούν πλήρως με τους νόμους της Φυσικής.
Οι φυσικές επιστήμες αποτέλεσαν από τη γέννηση τους ένα ακέραιο τμήμα της Φιλοσοφίας και στην ουσία δεν διαχωρίστηκαν ποτέ από αυτή. Μάλιστα η θεωρητική Φυσική, στα τέλη του 19ου αιώνα, περιγραφόταν ακόμη ως Φιλοσοφία της φύσης, ή Φυσική Φιλοσοφία, σε διάκριση από τους δύο άλλους κύριους κλάδους της Φιλοσοφίας των Ιδεών, την Ηθική Φιλοσοφία και τη Μεταφυσική.
H Φιλοσοφία των Επιστημών, ως μελέτη των δεδομένων της επιστημονικής διερεύνησης και της εγκυρότητας των επιστημονικών θεωριών μέσα από μια φιλοσοφική προοπτική, αναγνωρίστηκε σαν ξεχωριστός επιστημολογικός κλάδος μόνο κατά τη διάρκεια του 20ού αιώνα, με την εντεινόμενη εξειδίκευση και τον επαγγελματικό διαχωρισμό των επιστημών.
Επιστημολογικά η Φυσική αντιμετωπιζόταν ανέκαθεν ως θετική επιστήμη με έμφαση στη μελέτη της λογικής δομής της. Το τελευταίο σημαίνει ότι κατά κανόνα το ενδιαφέρον περιοριζόταν σε νόμους που εκφράζονταν με μαθηματικοποιημένες σχέσεις φυσικών μεγεθών, καθώς και σε θεωρίες με αξιωματική ισχύ. Άλλωστε, με φιλοσοφικούς όρους, η Φυσική κλίνει περισσότερο προς έναν φυσικό επιστημονικό Ρεαλισμό, ο οποίος προσβλέπει στην παραγωγή αυστηρών νόμων καθολικής ισχύος. H Φυσική είναι κατά βάση μια εικοτολογική – υποθετική επιστήμη, που επιδιώκοντας την ερμηνεία της φύσης αποτέλεσε εξαρχής έναν βασικά θεωρητικό κλάδο. Στην επιστήμη μας, το πείραμα, ως τυπική επιστημονική μέθοδος, εισήχθη σχετικά πρόσφατα -τον 17ο αιώνα, κυρίως με τον Γαλιλαίο- και ανέκαθεν έπαιζε δευτερεύοντα ρόλο, ο οποίος περιοριζόταν στη διαμόρφωση και επαλήθευση της θεωρίας.

Νεοθετικισμός ή Λογικός Θετικισμός

Βασικά ο Θετικισμός είναι ένα επιστημονικό φιλοσοφικό δόγμα το οποίο υποστηρίζει πως μία πρόταση ή ένας φυσικός νόμος είναι αληθής μόνο όταν είναι λογικά επαληθεύσιμος. Η επαλήθευση θα πρέπει να είναι κατ’ ανάγκην έμμεση, δηλαδή μία πρόταση είναι αληθής μόνο όταν αν, συνδυαζόμενη με κάποια άλλη αληθή πρόταση, δίνει αληθή συμπεράσματα.
0

O Φρειδερίκος Νίτσε του μηδενισμού και του υπεράνθρωπου

Ο Φρειδερίκος Νίτσε (Friedrich Nietzsche) γεννήθηκε το 1844 στο Ρένκεν κοντά στη Λειψία και πέθανε στη Βαϊμάρη το 1900, ήταν δε από τους πιο σημαντικούς Γερμανούς φιλοσόφους αλλά και σπουδαίος φιλόλογος. Αναφέρεται δε συχνά ως ένας από τους πρώτους «υπαρξιστές» φιλοσόφους. Σπούδασε κλασική φιλολογία στη Βόννη και τη Λειψία και καταγόταν από μια βαθιά θρησκευόμενη οικογένεια και προοριζόταν για την επιστήμη της Θεολογίας. Ωστόσο, η πορεία του άλλαξε κατά τα μετεφηβικά του χρόνια με αποτέλεσμα να στραφεί στον χώρο της φιλοσοφίας.
Μόλις στα 25 του χρόνια διορίστηκε καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Βασιλείας, στην Ελβετία και από τότε ξεκίνησε το πολύμορφο συγγραφικό του έργο. Ο Νίτσε υπήρξε δριμύτατος επικριτής των κατεστημένων σκέψεων και τάξεων, ιδιαίτερα του Χριστιανισμού. Πληθώρα συγγραμμάτων του γράφτηκαν με οξύ και επιθετικό ύφος, χρησιμοποιώντας ευρέως αφορισμούς. Το φιλοσοφικό του έργο εκτιμήθηκε ιδιαίτερα κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα, περίοδο κατά την οποία εδραιώθηκε η θέση του και αναγνωρίστηκε ως ένας από τους μείζονες φιλοσόφους.
Οι προσπάθειές του να ανακαλύψει τα ελατήρια που βρίσκονται κάτω από την παραδοσιακή θρησκεία, την ηθική και τη φιλοσοφία της Δύσης άσκησαν βαθιά επίδραση σε γενεές θεολόγων, φιλοσόφων, ψυχολόγων, ποιητών, μυθιστοριογράφων και δραματουργών.
Αναλογίστηκε τις συνέπειες του θριάμβου της εκκοσμίκευσης του Διαφωτισμού, εκπεφρασμένες με την παρατήρησή του ότι «ο Θεός πέθανε», κατά έναν τρόπο που προσδιόρισε τα θέματα καθημερινής συζήτησης των πιο διάσημων διανοουμένων της Ευρώπης, μετά το θάνατό του το 1900.
Αν και ήταν σφοδρός πολέμιος του εθνικισμού, του αντισημιτισμού και της πολιτικής ισχύος, εν τούτοις ο Χίτλερ και οι εθνικοσοσιαλιστές επικαλέστηκαν αργότερα το όνομά του για να προωθήσουν εκείνα ακριβώς τα πράγματα που απεχθανόταν.
Τα έργα του
Τα έργα του Νίτσε διακρίνονται σε τρεις με ακρίβεια προσδιορισμένες περιόδους. Στα έργα της πρώτης περιόδου κυριαρχεί η ρομαντική αντίληψη με επιδράσεις του Σοπενχάουερ και του Βάγκνερ.
0

Οι χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής σε ΑΕΙ και ΤΕΙ ανά επιστημονικό πεδίο

Μικρότερη βάση εισαγωγής για ΑΕΙ τα 7.584 μόρια

Μέσα από πίνακες παρουσιάζονται χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής όπως αυτές διαμορφώθηκαν κατά τις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις ώστε να ενημερωθούν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί. Εκτός από το τμήμα των ΑΕΙ και των ΤΕΙ με τη χαμηλότερη βάση εισαγωγής παρουσιάζουμε και τα 10 τμήματα γενικότερα που απαιτούσαν τα λιγότερα μόρια.

Στο πρώτο επιστημονικό πεδίο. Χαμηλότερη βάση: 6.916 μόρια

Οι χαμηλότερες βάσεις εισαγωγής σημειώθηκαν σε ξενόγλωσσα τμήματα που έχουν όμως την ιδιομορφία ότι απαιτούν εξέταση σε ειδικό μάθημα και επίτευξη ελάχιστης βαθμολογίας 10. Τα τμήματα αυτά δεν διεκδικούνται από μεγάλο αριθμό υποψηφίων οπότε δεν εξάγονται και ασφαλή συμπεράσματα. Αν παραβλέψουμε τα ξενόγλωσσα τμήματα διαπιστώνουμε ότι η χαμηλότερη βάση εισαγωγής για το 1ο επιστημονικό πεδίο διαμορφώθηκε για τμήμα των ΑΕΙ στα 10.232 μόρια, αφού τόσα απαιτούνταν για την εισαγωγή στο τμήμα Ποιμαντικής και Κοινωνικής Θεολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Για τα τμήματα των ΤΕΙ του 1ου πεδίου τη χαμηλότερη βάση την είχε το τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος στη Ζάκυνθο που απαιτούσε για την εισαγωγή 6.916 μόρια. Από εκεί και περά κάτω από τα 10.000 μόρια είχαν αρκετά τμήματα των εκκλησιαστικών ακαδημιών.

ΤΜΗΜΑ  ΑΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ & ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ)
10.232
ΤΜΗΜΑ ΤΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Τ.Ε. (ΖΑΚΥΝΘΟΣ) - ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ Τ.Ε.
6.916
Τα 10 τμήματα με τη μικρότερη βάση εισαγωγής  στο 1ο πεδίο
2ο επιστημονικό πεδίο. Χαμηλότερη βάση: 7.232 μόρια

Στο 2ο επιστημονικό πεδίο η χαμηλότερη βάση εισαγωγής για τμήμα των ΑΕΙ σημειώθηκε στο τμήμα Γεωγραφίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου με έδρα τη Μυτιλήνη. Το εν λόγω τμήμα απαιτούσε για την εισαγωγή 7.584 μόρια. Όσον αφορά τα ΤΕΙ η μικρότερη βάση εισαγωγής διαμορφώθηκε στα 7.232 μόρια και αφορούσε το τμήμα Τεχνολογίας Αλιείας στο Μεσολόγγι.

ΤΜΗΜΑ  ΑΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ (ΜΥΤΙΛΗΝΗ)
7.584
ΤΜΗΜΑ ΤΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΑΛΙΕΙΑΣ - ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ (ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ)
7.232

Τα 10 τμήματα με τη χαμηλότερη βάση εισαγωγής

3ο επιστημονικό πεδίο

Χαμηλότερη βάση εισαγωγής: 10.928 μόρια


Στα 57 τμήματα του 3ου επιστημονικού πεδίου η χαμηλότερη βάση εισαγωγής για τμήμα των ΑΕΙ διαμορφώθηκε στα 11.710 μόρια καθώς τόσα απαιτούσε το τμήμα Επιστημών Τροφίμων και Διατροφής με έδρα τη Λήμνο. Για τα τμήματα των ΤΕΙ παραδοσιακά τη χαμηλότερη βάση την είχε η Νοσηλευτική των ΤΕΙ Αν.Μακεδονίας -Θράκης με έδρα το ακριτικό Διδυμότειχο.

ΤΜΗΜΑ  ΑΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ & ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (ΛΗΜΝΟΣ)
11.710
ΤΜΗΜΑ ΤΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ (ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ)
10.928



4ο επιστημονικό πεδίο. Χαμηλότερη βάση: 6.916 μόρια


Στο 4ο επιστημονικό πεδίο η χαμηλότερη βάση σημειώθηκε σε τμήμα της ακριτικής Ορεστιάδας και συγκεκριμένα σ το τμήμα Δασολογίας του Πανεπιστημίου Θράκης που απαιτούσε 8.207 μόρια. Πιο χαμηλή ήταν η βάση στο τμήμα Πλαστικών Τεχνών (8.008)του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων το οποίο όμως απαιτούσε εξέταση σε ειδικό μάθημα. Όσον αφορά τα ΤΕΙ στο 4ο πεδίο υπάρχουν πολλά τμήματα με βάση κάτω από τα 7.500 μόρια όμως η χαμηλότερη βάση αφορούσε το τμήμα Τεχνολόγων Περιβάλλοντος-Συντήρησης Πολιτισμικής Κληρονομίας που είναι κοινό με το 1ο επιστημονικό πεδίο και είχε βάση 6.916 μόρια.

ΤΜΗΜΑ  ΑΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΔΑΣΟΛΟΓΙΑΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ & ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΟΡΩΝ (ΟΡΕΣΤΙΑΔΑ)

8.207
ΤΜΗΜΑ ΤΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Τ.Ε. (ΖΑΚΥΝΘΟΣ) - ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑΣ Τ.Ε.
6.916



5ο επιστημονικό πεδίο. Χαμηλότερη βάση 7.882

Στο 5ο επιστημονικό πεδίο τα περισσότερα τμήματα οδηγούν σε οικονομικά επαγγέλματα. Η χαμηλότερη βάση εισαγωγής για ακόμη μια χρονιά σημειώθηκε στο τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού που βρίσκεται στη Σπάρτη. Για την εισαγωγή στο εν λόγω τμήμα των ΑΕΙ απαιτούνταν 9.307 μόρια. Όσον αφορά τα ΤΕΙ σε απόλυτα νούμερα τα 4.215 μόρια ήταν η χαμηλότερη βάση εισαγωγής για το τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων Ηγουμενίτσας το οποίο όμως απαιτούσε εξέταση σε ειδικό μάθημα. Από τα τμήματα που δεν απαιτούσαν εξέταση σε ειδικό μάθημα τη χαμηλότερη βάση την είχε το τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων – Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην Καλαμάτα με 7.882 μόρια.

ΤΜΗΜΑ  ΑΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ & ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (ΣΠΑΡΤΗ)

9.307
ΤΜΗΜΑ ΤΕΙ
ΒΑΣΗ ΓΕΝΙΚΗΣ ΣΕΙΡΑΣ
ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ (ΚΑΛΑΜΑΤΑ) - ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
7.882


Καλόγηρος Βασίλειος, Επιστημονικός Υπεύθυνος Employ
0

Με γραπτά λίγο πάνω από το 0 πέτυχαν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ

Στις φετινές πανελλήνιες εξετάσεις οι βάσεις εισαγωγής για πολλά τμήματα διαμορφώθηκαν σε ιστορικά χαμηλά. Εκτός όμως από τα μόρια το Υπουργείο ανακοινώνει και το Γενικό Βαθμό Πρόσβασης όπου δεν είναι άλλος από το μέσο όρο της βαθμολογίας των 6 ή 7 πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων χωρίς όμως να υπολογίζονται οι συντελεστές βαρύτητας. Ο Γενικός Βαθμός πρόσβασης αντικατοπτρίζει καλύτερα το πώς τα πήγαν οι υποψήφιοι αφού σε πολλές περιπτώσεις τα μόρια είναι αυξημένα λόγω των συντελεστών στα ειδικά μαθήματα. Μέσα από την ανάλυση στην οποία προχωρήσαμε διαπιστώνουμε ότι μαθητές κατάφεραν να εισαχθούν σε ΑΕΙ και ΤΕΙ γράφοντας λίγο πάνω από το 0! 

Κυρίως αυτό συμβαίνει σε τμήματα όπου απαιτείται εξέταση σε ειδικό μάθημα.. Για παράδειγμα στο τμήματα Ιταλικής γλώσσας και φιλολογίας Αθήνας ο τελευταίος πέρασε έχοντας γράψει 0, στα δυο μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, ενώ ο Γενικός Βαθμός Πρόσβασης, δηλαδή ο μέσος όρος της βαθμολογίας των 6 πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων ήταν 1.33. Στο αντίστοιχο τμήμα της Θεσσαλονίκης ο τελευταίος εισαχθείς είχε βαθμολογία στα αρχαία και στην ιστορία 4,3 ενώ ο μέσος όρος των 6 μαθημάτων στα οποία εξετάστηκε πανελλαδικά ήταν 3.95. Άλλα και στα τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων Ηγουμενίτσας και Λευκάδας ο μέσος όρος των πανελλαδικά εξεταζομένων μαθημάτων ήταν 2.81 για τον τελευταίο εισαχθέντα στην Ηγουμενίτσα και 3.33 για τη Λευκάδα. 

Συνολικά υπάρχουν 120 τμήματα όπου οι τελευταίοι εισαχθέντες με βαθμολογία κάτω από τη βάση στα 6 ή 7 πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα κατάφεραν να πετύχουν την εισαγωγή τους σε ΑΕΙ και ΤΕΙ. Μάλιστα σε 6 τμήματα ο γενικός βαθμός πρόσβασης (μέσος όρος 6 -7 πανελλαδικώς εξεταζομένων μαθημάτων μετά από την αναπροσαρμογή τους με τον προφορικό βαθμό) κυμαίνεται από 1.33 έως 4.33. 

Εκτός από το τμήμα Ιταλικής Φιλολογίας Αθήνας όπου με 0 σε δυο βασικά μαθήματα υποψήφιοι πέτυχαν την εισαγωγή τους υπάρχουν και άλλες σχολές όπου σημειώθηκε το πιο πάνω φαινόμενο. Συγκεκριμένα με βαθμολογία στα δυο βασικά μαθήματα 3.6 και 3.7 εισήχθησαν μαθητές στα τμήματα Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων Λευκάδα και Φωτογραφίας στο ΤΕΙ Αθήνας.




Πέρα όμως από τις αναλύσεις για τα τμήματα όπου σημειώθηκε η μεγαλύτερη άνοδος και πτώση είναι σημαντικό να δούμε και άλλη μια παράμετρο που δεν είναι άλλη από τη διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στον πρώτο και στον τελευταίο εισαχθέντα. 

Μέσα από τη στατιστική ανάλυση διαπιστώθηκε ότι σε πολλά τμήματα υπάρχει ένα «χάσμα» ανάμεσα στον πρώτο, που πιθανόν δήλωσε το τμήμα συνειδητά λαμβάνοντας υπόψη του και οικονομικά κριτήρια (τόπος διαμονής των γονέων) άλλα και στον τελευταίο που πιθανόν να δήλωσε το τμήμα χωρίς να αποτελεί πρώτη του επιλογή απλά το επέλεξε είτε για να «γεμίσει» το μηχανογραφικό του δελτίο είτε για να εισαχθεί σε μια σχολή έστω και χαμηλόβαθμη. 

Μέσα από τη στατιστική ανάλυση διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν 67 τμήματα όπου η διαφορά σε μόρια ανάμεσα στον πρώτο και τον τελευταίο είναι μεγαλύτερη από 5000 μόρια. Στην ανάλυση αυτή η μεγαλύτερη βαθμολογική διαφορά αφορά το τμήμα Ιταλικής Γλώσσας Αθήνας όπου 16147 μόρια χωρίζουν τον πρώτο από τον τελευταίο. 








Καλόγηρος Βασίλειος
Υπ.Διδάκτωρ Π.Θ
Επιστημονικός Υπεύθυνος Employ
0

Γιατί το ότι «ξέρω ότι ξέρω» είναι καλό

Η ικανότητα της αυτεπίγνωσης δίνει στους ανθρώπους «υπερσυνείδηση» και φαίνεται να είναι αυτή που μας ξεχωρίζει από τα άλλα ζώα
Γιατί το ότι «ξέρω ότι ξέρω» είναι καλό
Το γεγονός ότι αντιλαμβάνονται τις αισθητηριακές πληροφορίες που λαμβάνουν είναι αυτό που κάνει τους ανθρώπους ικανούς να αξιολογούν τα συναισθήματα και τις κρίσεις τους

Η ανθρώπινη νοημοσύνη διαφέρει με πολλούς τρόπους από τη νοημοσύνη των ζώων, ένας όμως από τους πιο προφανείς είναι η αυτεπίγνωσή μας. Ενας σκύλος, για παράδειγμα, έχει πιθανώς αντίληψη πολλών αισθημάτων σε οποιαδήποτε δεδομένη στιγμή: ότι πεινάει, ότι έχει κουραστεί ύστερα από μια μεγάλη βόλτα, ίσως, ή ότι μια γαργαλιστική μυρωδιά έρχεται από την κουζίνα.

Ο ιδιόκτητης του όμως θα έχει αντίληψη όλων αυτών των αισθημάτων αλλά παράλληλα θα έχει ένα επιπλέον επίπεδο διαδικασιών σκέψης επάνω από αυτά. Ως άνθρωποι μπορούμε να έχουμε αντίληψη του ότι αντιλαμβανόμαστε τις βασικές αισθητηριακές πληροφορίες που λαμβάνουμε και αυτό μας επιτρέπει να σκεφτόμαστε σχετικά με την ακρίβεια ή την αξιοπιστία των συναισθημάτων και των κρίσεών μας.

Αυτό μας επιτρέπει να σκεφτόμαστε: «Πόσο κουρασμένος είμαι έπειτα από αυτή τη μεγάλη βόλτα, είναι αυτή η ικανοποιητική κούραση που νιώθεις μετά την άσκηση. Δεν έχω κουραστεί όμως και τόσο ώστε να μην πάω στο μπαρ το βράδυ».

Αυτή η ιδιότητα αναφέρεται συχνά ως εσωαντίληψη ή μεταγνωσιακή ικανότητα. «Είναι η ικανότητα να σκέφτεσαι τον εαυτό σου, να έχεις επίγνωση του εαυτού σου» λέει ο Στιβ Φλέμινγκ ο οποίος μελετά τη συνείδηση στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης. «Αυτό είναι κάτι το οποίο νομίζουμε ότι είναι, αν όχι ένα χαρακτηριστικό μοναδικό στους ανθρώπους, τουλάχιστον ότι αποτελεί μια από τις πιο ανεπτυγμένες ιδιότητες της ανθρώπινης ψυχολογίας».

Ο κ. Φλέμινγκ ονομάζει την ικανότητα αυτή υπερσυνείδηση. «Η μεταγνωσιακή ικανότητα φαίνεται να αποτελεί μάλλον τον πυρήνα τού ποιοι είμαστε».

Παλαιότερες έρευνες σχετικά με τη μεταγνωσιακή ικανότητα έχουν εστιάσει στο αν είναι πραγματικά μοναδική στους ανθρώπους ή αν είναι κοινή σε κάποιον βαθμό στα περισσότερο νοήμονα ζώα. Εχουν υπάρξει ενδείξεις αυτής της ικανότητας στα δελφίνια και στους πιθήκους, για παράδειγμα, αν και οι σκεπτικιστές υποστηρίζουν ότι μπορεί να υπάρχουν άλλες ερμηνείες για αυτά τα αποτελέσματα.

Η απεικόνιση του εγκεφάλου ανθρώπων ενώ διενεργούν μεταγνωσιακά έργα υποδηλώνει ότι η έδρα αυτής της ικανότητας βρίσκεται στον προμετωπιαίο φλοιό μας, στο μπροστινό μέρος του κεφαλιού μας. Η ιδιότητα αυτή είναι όμως δύσκολο να μετρηθεί. Αν ρωτήσουμε π.χ. εθελοντές πόσο βέβαιοι είναι για τις απαντήσεις τους σε ένα τεστ, τα αποτελέσματα μπερδεύονται από τις μεγάλες διαφορές που παρατηρούνται στην ικανότητα των ανθρώπων να κάνουν το τεστ. Τι μετράμε λοιπόν, την ικανότητα ή την αντίληψη αυτής της ικανότητας;

Η ομάδα του κ. Φλέμινγκ επινόησε ένα καίριο επιπλέον βήμα. Το έργο που χρησιμοποίησαν ήταν ένα απλό οπτικό έργο: έδειξαν σε εθελοντές ριγωτά σχήματα σε διάφορες αποχρώσεις του γκρι και τους ρώτησαν ποια είχαν τη μεγαλύτερη αντίθεση. Υστερα από κάθε ερώτηση οι εθελοντές έπρεπε να αξιολογήσουν πόσο βέβαιοι ήταν ότι είχαν επιλέξει τη σωστή απάντηση.

Τυφλή όραση
Μια σημαντική λεπτομέρεια, το τεστ με τις ρίγες είχε προσαρμοστεί ειδικά για κάθε άτομο έτσι ώστε, ανεξάρτητα από το πόσο καλή ήταν η όρασή τους, όλοι απάντησαν σωστά στο 70% των ερωτήσεων. Αυτό σήμαινε ότι η μόνη μεταβλητή για την αξιολόγηση της βεβαιότητας ήταν η μεταγνωσιακή ικανότητα των ανθρώπων και έδωσε την πρώτη απόδειξη στο εργαστήριο ότι αυτή η ικανότητα ποικίλλει σημαντικά από άνθρωπο σε άνθρωπο.
Εκτός του ότι έκαναν αυτά τα τεστ, οι εθελοντές πέρασαν και από τον εγκεφαλικό τομογράφο και οι απεικονίσεις αποκάλυψαν ότι εκείνοι που είχαν την καλύτερη μεταγνωσιακή ικανότητα είχαν περισσότερη φαιά ουσία σε μια περιοχή στο μπροστινό μέρος του προμετωπιαίου φλοιού η οποία είναι γνωστή ως πρόσθιος προμετωπιαίος φλοιός.

Βρίσκεται ακριβώς πίσω από το μέτωπό μας.
«Τι έχει αυτή η περιοχή που μας δίνει αυτή την ικανότητα;» ρωτάει ο κ. Φλέμινγκ.«Μήπως το γεγονός ότι είναι πιο ανεπτυγμένη στους ανθρώπους σημαίνει ότι έχουμε μια αυτοαντίληψη θεμελιωδώς διαφορετική από των ζώων;».
Ο άλλος κλασικός τρόπος για να κατανοήσουμε πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος είναι να βλέπουμε τι συμβαίνει όταν αυτός δεν λειτουργεί όπως θα έπρεπε. Ας πάρουμε για παράδειγμα την «τυφλή όραση», μια σπάνια πάθηση που προκαλείται συνήθως από τραυματισμό στον εγκέφαλο. Οσοι πάσχουν από αυτήν ενεργούν σαν να είναι, από όλες τις απόψεις, τυφλοί. Προσεκτικές εξετάσεις όμως αποκαλύπτουν ότι μπορούν να προσλάβουν τουλάχιστον κάποιες οπτικές πληροφορίες για τον κόσμο σε ασυνείδητο επίπεδο. Οταν, για παράδειγμα, τους ζητούν να μαντέψουν τι αντικείμενο βρίσκεται μπροστά τους οι επιδόσεις τους είναι καλύτερες από ό,τι θα μπορούσαν να είναι αν απαντούσαν τυχαία, παρά το γεγονός ότι επιμένουν ότι δεν βλέπουν τίποτε.

Η τυφλή όραση θεωρείτο πάντοτε ότι προκύπτει από τραύμα στον οπτικό φλοιό, στο πίσω μέρος του εγκεφάλου, εκεί όπου φθάνουν αρχικά οι πληροφορίες από το οπτικό νεύρο. Πρόσφατες μελέτες με απεικονίσεις του εγκεφάλου υποδηλώνουν ωστόσο ότι η βλάβη επηρεάζει επίσης τις συνδέσεις με τον προμετωπιαίο φλοιό, την ίδια περιοχή που ανέδειξαν οι έρευνες του κ. Φλέμινγκ. «Εδώ προκύπτει μια μεγάλη αναθεώρηση» λέει οΧακουάν Λάου του Πανεπιστημίου Κολούμπια στη Νέα Υόρκη, επικεφαλής της σχετικής μελέτης.

Αυτή η στροφή στην ερμηνεία της τυφλής όρασης δένει πολύ καλά με τα αποτελέσματα του κ. Φλέμινγκ, καθώς η συγκεκριμένη πάθηση αποτελεί μια από τις πλέον καταφανείς περιπτώσεις έλλειψης μεταγνωσιακής ικανότητας που θα μπορούσε να φανταστεί κανείς.

Εκτός ελέγχου
Λιγότερο ακραία «ελαττώματα» στη μεταγνωσιακή ικανότητα μπορούν να σχετίζονται με άλλες, πιο διαδεδομένες διαταραχές όπως η σχιζοφρένεια, η οποία έχει ως συμπτώματα αυταπάτες και παραισθήσεις. «Οι σχιζοφρενείς έχουν πρόβλημα με μια πολύ κεντρική μεταγνωσιακή ικανότητα, αυτή του ότι γνωρίζω ότι είμαι εγώ και γνωρίζω τι κάνω» λέει ηΤζάνετ Μέτκαλφ, επίσης από το Πανεπιστήμιο Κολούμπια.  

Η ερευνήτρια έχει μελετήσει τη μεταγνωσιακή ικανότητα ανθρώπων με σχιζοφρένεια χρησιμοποιώντας ένα απλό παιχνίδι στον ηλεκτρονικό υπολογιστή που βασίζεται σε κινήσεις με τον κέρσορα. Αρχικά οι ασθενείς με σχιζοφρένεια ήταν εξίσου καλοί στο να κρίνουν πόσο καλά τα πήγαν με την ομάδα ελέγχου των υγιών εθελοντών. Οταν όμως η κυρία Μέτκαλφ άρχισε κρυφά να κινεί η ίδια τον κέρσορα, οι εθελοντές της ομάδας ελέγχου γρήγορα κατάλαβαν ότι συνέβαινε κάτι παράξενο. Οι εθελοντές με σχιζοφρένεια αντιθέτως δεν συνειδητοποίησαν ότι είχαν πάψει να είναι πλήρως υπεύθυνοι για τις κινήσεις του κέρσορα.

Ορισμένοι άνθρωποι με σχιζοφρένεια φθάνουν να πιστεύουν ότι άλλοι ελέγχουν τη συμπεριφορά τους ισχυριζόμενοι, για παράδειγμα, ότι τους έχουν εμφυτεύσει ένα μικροτσίπ στο κεφάλι. «Οταν δεν ξέρεις αν ελέγχεις την ίδια σου τη συμπεριφορά μπορείς να είσαι ανοιχτός σε τέτοιου είδους σύνδρομα» λέει η κυρία Μέτκαλφ.

Εκτός του ότι μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους με σχιζοφρένεια η καλύτερη κατανόηση της μεταγνωσιακής ικανότητας θα μπορούσε να βελτιώσει τη διδασκαλία στα σχολεία. Η κυρία Μέτκαλφ διαπίστωσε ότι τα παιδιά ηλικίας επτά ως έντεκα χρόνων είναι ικανά να κάνουν σωστές μεταγνωσιακές κρίσεις σχετικά με το πόσο καλά γνωρίζουν ένα θέμα, αλλά μπορεί να μην μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτή τη γνώση.

Για παράδειγμα, τα παιδιά αυτής της κατηγορίας προτιμούν να εξακολουθούν να ασχολούνται με ένα θέμα το οποίο ήδη γνωρίζουν παρά να περνούν στο επόμενο. «Θα ήταν ενδιαφέρον να προσπαθήσουμε να διδάξουμε τους δασκάλους πώς να χρησιμοποιούν τη μεταγνωσιακή ικανότητα με αποτελεσματικό τρόπο» λέει η ερευνήτρια.
Η μεταγνωσιακή ικανότητα ενός ατόμου ίσως μπορεί να βελτιωθεί αν του δίνονται πληροφορίες, σε τεστ ανάλογα με τα τεστ που έκανε ο κ. Φλέμινγκ στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η κυρία Μέτκαλφ ελπίζει ότι κάτι τέτοιοι θα βοηθήσει ανθρώπους με σχιζοφρένια. Ας υποθέσουμε όμως ότι και εμείς οι υπόλοιποι κάναμε την ίδια εκπαίδευση. Θα μας έδινε αυτό μια υπερ-φορτισμένη υπερσυνείδηση; «Αν ορίζετε τη συνείδηση ως πώς είναι να βλέπει κάποιος το κόκκινο χρώμα, το συγκεκριμένο δεν θα αλλάξει» απαντά ο κ. Φλέμινγκ. «Αν όμως την ορίζετε ως το να μπορεί κάποιος να σκέφτεται σωστά σχετικά με αυτό που βλέπει ή σχετικά με το αν πήρε μια σωστή απόφαση, τότε η εκπαίδευση θα μπορούσε να προσφέρει βελτίωση».
Emma Young


***
«Αλλες» καταστάσεις
Ολα ψέματα

Γιατί διαλέξατε να φορέσετε αυτά τα ρούχα σήμερα το πρωί; Τι σας έκανε να γράψετε τη λίστα με τα πράγματα που πρέπει να κάνετε με αυτή τη σειρά σήμερα; Αλήθεια, πώς καταλήξατε να κάνετε τη δουλειά που κάνετε; Ισως νομίζετε ότι ξέρετε τους λόγους, αυτοί όμως μπορεί να αποτελούν αποκύημα της φαντασίας σας.

Αυτό το αλλόκοτο συμπέρασμα έχει αναδειχθεί από μελέτες σε ανθρώπους στους οποίους έγινε μια ακραία μορφή χειρουργικής επέμβασης - ο πλήρης αποχωρισμός της παχιάς δέσμης νεύρων που ενώνει τα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου - σε μια προσπάθεια θεραπείας της επιληψίας.

Οι άνθρωποι αυτοί φαίνονται συνήθως μια χαρά, τα έργα όμως που έχουν σχεδιαστεί για τον έλεγχο της συνομιλίας ανάμεσα στα δύο ημισφαίρια μπορεί να αναδείξουν προβλήματα. Σε ένα τεστ, π.χ., οι ερευνητές τούς έδειχναν διάφορες εικόνες σε κάθε μάτι ξεχωριστά και οι ίδιοι έπρεπε να δείχνουν μια παρόμοια εικόνα με το χέρι της ίδιας πλευράς με το μάτι που την έβλεπε.

Οταν ένας εθελοντής είδε ένα χιονισμένο τοπίο με το αριστερό μάτι, διάλεξε την εικόνα ενός φτυαριού για το χιόνι με το αριστερό του χέρι. Οταν όμως του ζητήθηκε να εξηγήσει την επιλογή του, είχε πρόβλημα. Οι ενέργειες του αριστερού ματιού και χεριού του ήταν υπό τον έλεγχο του δεξιού ημισφαιρίου του εγκεφάλου του, αφού κάθε ημισφαίριο ελέγχει την αντίθετη πλευρά του σώματος. Η γλώσσα όμως ελέγχεται από το αριστερό ημισφαίριο, το οποίο δεν μπορούσε να αξιολογήσει την εικόνα που «είδε» το δεξιό ημισφαίριο. Ο εθελοντής επινόησε λοιπόν έναν λόγο ο οποίος δεν είχε καμία σχέση με το χιόνι: είπε ότι το φτυάρι ήταν για να καθαρίσει ένα κοτέτσι, καθώς η τελευταία εικόνα που είχε δει με το αριστερό ημισφαίριο ήταν ένα κοτόπουλο.

Ευρήματα του είδους έχουν οδηγήσει στη θεωρία του «ερμηνευτικού εγκεφάλου», η οποία υποστηρίζει ότι ο εγκέφαλος επινοεί αφηγήσεις σχετικά με τις ενέργειές μας έτσι ώστε να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τον κόσμο. Ο καθένας μας μπορεί να εμπλακεί σε αυτού του είδους τη μυθοπλασία. Σε μια μελέτη ζητήθηκε από εθελοντές οι οποίοι δεν είχαν υποστεί καμία χειρουργική επέμβαση στον εγκέφαλο να επιλέξουν μια εικόνα ανάμεσα σε πολλές και στη συνέχεια οι ερευνητές τούς ξεγέλασαν ώστε να νομίσουν ότι είχαν διαλέξει μια άλλη εικόνα. Οταν τους ρώτησαν γιατί τη διάλεξαν, οι εξηγήσεις ήταν πειστικές, ήταν όμως εντελώς φανταστικές. Ποιος ξέρει πόσο συχνά η συνείδησή μας μάς κάνει τέτοια κόλπα;

Clare Wilson
@ 2013 NewScientist Magazine, Reed Business Information Ltd.