Κι όμως, μπορεί να θυμίζει σκηνή βγαλμένη από ταινία επιστημονικής φαντασίας αλλά η ημέρα που απλώς θα μπαίνεις μέσα στο αυτοκίνητό σου υποδεικνύοντας έναν προορισμό, κι αυτό θα σε «οδηγεί» μόνο του, χωρίς εσύ να χρειάζεται καν να αγγίξεις το τιμόνι, το γκάζι και το φρένο, δεν απέχει πολύ από την πραγματικότητα.
Μηχανικοί των μεγάλων εταιρειών δηλώνουν πως είναι εφικτό να ξεκινήσει η παραγωγή ακόμα και το 2020
Αντιθέτως μάλιστα, σύμφωνα με τους ειδικούς που συμμετείχαν τις προηγούμενες ημέρες στο διεθνές συνέδριο της Ενωσης Μηχανικών Αυτοκινήτων (SAE) στο Ντιτρόιτ των ΗΠΑ, αυτή η μέρα είναι μόλις μερικά χρόνια μακριά, καθώς δεν είναι λίγοι εκείνοι που προβλέπουν πως μέχρι το 2025 θα κυκλοφορούν στους δρόμους πλήρως αυτόνομα αυτοκίνητα.
Συγκεκριμένα, η αυτοκινητοβιομηχανία Nissan Motor Co. ήδη πειραματίζεται πάνω σε μια νέα τεχνολογία, η οποία θα επιτρέπει στο όχημα να εντοπίζει εγκαίρως (με τη βοήθεια ειδικών αισθητήρων) τυχόν «κινδύνους» (πεζούς, άλλα οχήματα κ.ά.) που εμφανίζονται μπροστά του και να τους αποφεύγει στρίβοντας το τιμόνι ή πατώντας το φρένο. Κι όλα αυτά φυσικά αυτόνομα κι ανεξάρτητα από τις κινήσεις του ίδιου του οδηγού.
Παρόμοιες τεχνολογίες με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας των επιβατών φέρεται να αναπτύσσει επί του παρόντος και η γερμανική εταιρεία Continental, ενώ η Ford έχει ήδη εντάξει κάποια πρώιμα τέτοια χαρακτηριστικά σε δημοφιλή μοντέλα της όπως για παράδειγμα το Focus. Ταυτόχρονα, και η Google, ο γίγαντας του διαδικτύου, έχει βαλθεί ήδη από το 2010 να κάνει πραγματικότητα το όραμα ενός αυτοκινήτου που θα οδηγείται μόνο του. Ο Σεργκέι Μπριν, εις εκ των ιδρυτών της Google, υποστηρίζει μάλιστα πως το αυτόνομο αυτοκίνητο θα είναι έτοιμο να βγει στην αγορά σε περίπου πέντε χρόνια από σήμερα.
Ο Κάρλος Γκοσν της Renault-Nissan το βλέπει κι αυτός να έρχεται γύρω στο 2020, ενώ αντιθέτως, περισσότερο συγκρατημένος, ο Γιούργκεν Λίοχολντ, επικεφαλής του τμήματος ερευνών της Volkswagen, προβλέπει πως θα πρέπει να περιμένουμε ενδεχομένως ακόμη και 50 χρόνια για να μπούμε στον αυτόματο πιλότο. Οπως και να έχει, το σίγουρο είναι πως η τεχνολογία εξελίσσεται με εντυπωσιακά ταχείς ρυθμούς.
Μάλιστα, επί του παρόντος αναπτύσσονται νέες δυνατότητες που θα επιτρέπουν στα αυτοκίνητα ακόμη και να επικοινωνούν μεταξύ τους ανταλλάσσοντας μηνύματα και προειδοποιήσεις σχετικά με την κίνηση, τον καιρό ή ακόμη και τους κινδύνους στο οδόστρωμα.
Οι εξελίξεις ξεκινούν από το σκεπτικό πως εάν τα αυτοκίνητα γίνουν περισσότερο «έξυπνα», θα μπορούν να «διορθώνουν» ή να προλαβαίνουν μόνα τους τις όποιες απροσεξίες των οδηγών. Αλλωστε, είναι γεγονός πως η πλειονότητα των ατυχημάτων οφείλεται σε απροσεξίες ή μειωμένα ανθρώπινα αντανακλαστικά.
Ωστόσο, για να φτάσει στο σημείο να βγει ευρέως στην κυκλοφορία, το αυτο-οδηγούμενο αυτοκίνητο θα πρέπει πρώτα να ξεπεράσει κάποια νομικά εμπόδια. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που ο αυτόματος πιλότος τρακάρει, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί ποιος βαρύνεται με την ευθύνη, ο κατασκευαστής ή ο οδηγός;
«Futurama»
Από το 1939 ο σπόρος του αυτόματου ΙΧ
Η ιδέα ενός αυτοκίνητου το οποίο θα σε «πηγαίνει» μόνο του στον προορισμό σου μπορεί να φαντάζει νέα και ρηξικέλευθη, ωστόσο αυτή «κινείται» εδώ και δεκαετίες στα μυαλά των ειδικών.
Είναι χαρακτηριστικό πως το 1939, στη Νέα Υόρκη, είχε παρουσιαστεί ένα φανταστικό πρότζεκτ ονόματι Futurama (χρηματοδοτούμενο από την General Motors), το οποίο παρουσίαζε μια πόλη στην οποία όλα τα αυτοκίνητα θα τηλεκατευθύνονται μέσω ραδιοκυμάτων.
Αρκετά χρόνια μετά, τις δεκαετίες 1980 και 1990, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή χρηματοδότησε ερευνητικά προγράμματα με στόχο την ανάπτυξη ενός συστήματος αυτόματης οδήγησης, ενώ αρχής γενομένης από το 2004 και το αμερικανικό Πεντάγωνο άρχισε να διοργανώνει επιστημονικούς διαγωνισμούς για αυτοκίνητα... χωρίς οδηγό.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΑΦΙΔΑΣ
ΠΗΓΗ
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου