Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2013

0

Αρχαία ελληνικά στα δημοτικά σχολεία της Οξφόρδης από το Σεπτέμβρη

Από το Σεπτέμβριο θα ξεκινήσει η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στα δημοτικά σχολεία της Οξφόρδης, απόφαση που ελήφθη από το βρετανικό υπουργείο Παιδείας.

Η εφημερίδα Guardian μάλιστα πραγματοποίησε δημοσκόπηση στην ιστοσελίδα της, στην οποία το κοινό απάντησε, σε ποσοστό 80%, ότι η διδασκαλία αρχαίων ελληνικών "είναι καλή ιδέα. Τα αρχαία ελληνικά είναι η ρίζα του πολιτισμού".


Όπως σημειώνει στο σχετικό άρθρο της η Daily Telegraph, μετά από την επιτυχία που συνάντησε προηγούμενο πρόγραμμα για την εισαγωγή λατινικών σε δεκάδες δημοτικά σχολεία της χώρας, τα αρχαία ελληνικά θα διδάσκονται σε τρία σχολεία στην περιοχή της Οξφόρδης (160 μαθητές) παράλληλα με μαθήματα ελληνικής ιστορίας και πολιτισμού.



Πρόκειται για το σχέδιο Ίρις του οποίου ηγείται οργάνωση με θέμα την προαγωγή της διδασκαλίας των κλασικών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση στη Βρετανία. Η δρ. Lorna Robinson, η οποία ηγήθηκε της μάχης για την επαναφορά και των λατινικών στα σχολεία, θεωρεί πως τα αρχαία ελληνικά θα έχουν μεγάλη επιτυχία, αφού «θα παράσχουν μια καθαρή και συναρπαστική βάση για την κατανόηση πολλών πολυπλοκοτήτων της αγγλικής γραμματικής».

 
via
 http://news.youropia.gr/
0

Τα πέτρινα χρόνια της εκπαίδευσης



Επειδή μάλλον δεν έχει γίνει κατανοητή η πολιτική της μνημονιακής συγκυβέρνησης αναφορικά με την Παιδεία, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:

1. Το νέο σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας προβλέπει πανελλαδικές εξετάσεις σε κάθε τάξη του Λυκείου. Δηλαδή οι μαθητές, για την προαγωγή τους στην επόμενη τάξη και για να πάρουν απολυτήριο Λυκείου, θα περνούν από εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα. Μετά και από το απολυτήριο, όσοι επιθυμούν να εισαχθούν σε κάποιο Πανεπιστήμιο θα υποβάλλονται σε νέες πανελλήνιες εξετάσεις για τέταρτη φορά.
Τα μαθήματα της τελικής εξέτασης για την εισαγωγή σε ΑΕΙ θα είναι 4, ωστόσο θα μετρούν και οι βαθμολογίες όλων των προηγούμενων ετών.
Αποτέλεσμα:
α. Μαζική φυγή των μαθητών από τα Γενικά Λύκεια. Ποιος έχει το κουράγιο να δώσει ΤΕΣΣΕΡΙΣ φορές Πανελλήνιες; Ποιος γονέας μπορεί να ανταπεξέλθει στα φροντιστηριακά έξοδα;
β. Το σχολείο μετατρέπεται σε εξεταστικό κέντρο. Στόχος η στείρα εκμάθηση γνώσεων και η παπαγαλία. Απουσία κρίσης=εκμετάλλευση.
γ. Σωρεία λουκέτων στα Γενικά Λύκεια. Γιατί να παραμείνει ανοικτό ένα σχολείο χωρίς μαθητές; Άρα, δεν χρειάζονται ούτε οι καθηγητές. Στον Καιάδα!
2. Το μεγάλο πάρτι όμως, γίνεται με τα Τεχνικά Λύκεια. Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο;
Στη Β’ και την Γ’ τάξη 22 ώρες θα δίνονται σε μαθήματα ειδικότητας. Από αυτές οι μισές ώρες θα γίνονται στο σχολείο για τη θεωρητική κατάρτιση και οι υπόλοιπες σε παραγωγικές μονάδες.
Πάμε πάλι γιατί μάλλον δεν προσέξατε την τελευταία πρόταση: οι μισές ώρες θα γίνονται στο σχολείο για τη θεωρητική κατάρτιση και οι υπόλοιπες σε παραγωγικές μονάδες.
Παραγωγικές μονάδες; Μαθητεία; Παιδική εργασία!!!
Νέοι και νέες 15-18 ετών, θα εργάζονται ΑΝΑΣΦΑΛΙΣΤΟΙ για μισθούς ΠΕΙΝΑΣ, ΧΩΡΙΣ ΕΝΣΗΜΑ, σε επιχειρήσεις που θα εκμεταλλεύονται το παρόν καθεστώς. Κάλυψη θα υπάρχει μόνο σε περίπτωση εργατικού ατυχήματος.
Αποτέλεσμα:
α. Αύξηση της ανεργίας. Ο εργοδότης, δεν έχει κανένα λόγο να προσλάβει πτυχιούχους, όταν μπορεί να παράξει το ίδιο ακριβώς αποτέλεσμα με φθηνά εργατικά χέρια. Μην ξεχνάτε ότι στόχος του εργοδότη, ήταν και είναι μόνο η αύξηση του κέρδους, με δραματική μείωση του κόστους.
β. Αθρόα μετανάστευση. Ο νέος ΕΡΓΑΤΗΣ που δεν δύναται να βρει πλέον δουλειά – αφού θα έχει αντικατασταθεί από έτερα 15χρονα- θα μεταβεί σε βιομηχανικές χώρες για να παρέχει τις υπηρεσίες του. Ποια είναι η πιο κοντινή ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ χώρα της ΕΕ; Η Γερμανία! Bingo!!!
γ. Δραματική αύξηση της παροχής υπηρεσιών παιδείας από ιδιώτες. Ο νέος που μέχρι πρότινος φοιτούσε σε ΕΠΑΛ και η ειδικότητά του καταργήθηκε, θα αναγκαστεί να μεταβεί σε Ιδιωτικά ΙΕΚ προκειμένου να καλύψει τα κενά.
Ποια άρθρα της Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Παιδιού και του Ελληνικού Συντάγματος, καταστρατηγούνται:
Είναι το νομοσχέδιο παράνομο και αντισυνταγματικό; Και όμως είναι! Ρίξτε μία ματιά στο άρθρο 32 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ΟΗΕ), που επικυρώθηκε από την Ελληνική Δημοκρατία, στις 2 Δεκεμβρίου 1992.
Σύμφωνα λοιπόν με το άρθρο 32:
Άρθρο 32
1. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα του παιδιού να προστατεύεται από την οικονομική εκμετάλλευση και από την εκτέλεση οποιασδήποτε εργασίας που ενέχει κινδύνους ή που μπορεί να εκθέσει σε κίνδυνο την εκπαίδευσή του ή να βλάψει την υγεία του ή τη σωματική, πνευματική, ψυχική, ηθική ή κοινωνική ανάπτυξή του.
2. Τα Συμβαλλόμενα Κράτη παίρνουν νομοθετικά, διοικητικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά μέτρα για να εξασφαλίσουν την εφαρμογή του παρόντος άρθρου. Για το σκοπό αυτόν, και λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές διατάξεις των άλλων διεθνών οργάνων, τα Συμβαλλόμενα Κράτη ειδικότερα:
α) Ορίζουν ένα κατώτατο όριο ή κατώτατα όρια ηλικίας για την είσοδο στην επαγγελματική απασχόληση.
β) Προβλέπουν μια κατάλληλη ρύθμιση των ωραρίων και των συνθηκών εργασίας.
γ) Προβλέπουν κατάλληλες ποινές και άλλες κυρώσεις, για να εξασφαλίσουν την αποτελεσματική εφαρμογή του παρόντος άρθρου.
Το παρόν υπερψηφισθέν νομοσχέδιο, δεν παραβιάζει όμως μόνο το Διεθνές Δίκαιο αλλά και το ίδιο το Σύνταγμα της χώρας.
Σύμφωνα με το άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματος:
H Παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες.
Συμπέρασμα:
Η γαλαζοπράσινη μνημονιακή συγκυβέρνηση, καταπατώντας κάθε έννοια Δικαίου, προωθεί την προβατοποίηση και αποβλάκωση μεγάλης μερίδας του ελληνικού πληθυσμού.
Οι κ.κ. Σαμαράς και Βενιζέλος, γνωρίζουν πάρα πολύ καλά το γνωστό απόφθεγμα του Φράνσις Μπέικον, «η γνώση είναι δύναμη». Και αυτή τη δύναμη, φροντίζουν να την αφαιρέσουν από το σύνολο του ελληνικού λαού.
Γιατί λαός χωρίς γνώση, λαός χωρίς ΠΑΙΔΕΙΑ, μετατρέπεται σε άβουλη και χειραγωγήσιμη μάζα που αδυνατεί να υπερασπιστεί τα δικαιώματά της.
Γονείς, μαθητές, καθηγητές αλλά και το ίδιο το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας, οφείλουν να προστατεύσουν ως κόρη οφθαλμού το βασικότερο ίσως πυλώνα του ίδιου του εθνικού μας κράτους. Την εκπαίδευση.
Μην ξεχνάτε ποτέ, τη ρήση του μεγαλύτερου ίσως φιλοσόφου και στοχαστή, της αρχαίας Ελλάδας. Του Σωκράτη:
Η παιδεία, καθάπερ ευδαίμων χώρα, πάντα τ’ αγαθά φέρει.
Η μόρφωση, όπως ακριβώς μια εύφορη γη, φέρνει όλα τα καλά.
Αντίνοος
kathigitis.org

0

ΔΙΑΝΟΕΙΣΘΕ ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΑΝ ΟΙ ΔΙΑΝΟΟΥΜΕΝΟΙ!


διανοουμενοι ελλαδα
του Λεωνίδα Γ. Μαργαρίτη επιτ. Δικηγόρου – Προέδρου Εταιρείας Λογοτεχνών
Πνευματικούς ανθρώπους , ή διανοούμενους χαρακτηρίζουμε εκείνους που ασχολούνται με τα πνευματικά ζητήματα της εποχής τους, τα μελετούν από διάφορες οπτικές γωνίες και αποτελούν την πνευματική πρωτοπορία στον τόπο τους. Πιο απλουστευμένα μπορούμε να αποκαλούμαι έτσι γενικά, τους ανθρώπους των γραμμάτων των τεχνών και των επιστημών.
Πιο εξειδικευμένα προσωπικά μπορώ να χαρακτηρίσω πνευματικό άνθρωπο ή διανοούμενο, τον επιτυχημένο εργάτη του πνεύματος, που έχει συνέπεια στην πνευματική αναζήτηση της αληθείας. Να διαθέτει καλλιέργεια κι ευαισθησία, να πονάει το συνάνθρωπο, να συμπάσχει μαζί του, να παρεμβαίνει στα κοινά, να ελέγχει την εξουσία, να ενθαρρύνει τα θετικά και να εναντιώνεται στα κακώς κατά κοινή ομολογία συμβαίνοντα. Να μην είναι στρατευμένος κομματικά έτσι που οι κομματικές του απόψεις να αμβλύνουν ενδεχομένως το λειτουργικό του ως πνευματικού ανθρώπου ρόλο του. Και τέλος να διαθέτει ήθος και συνέπεια βίου.
Όλοι οι πολίτες ενός κράτους κατά το σύνταγμα της χώρας έχουν τα ίδια δικαιώματα ευθύνες και υποχρεώσεις. Όμως θεωρώ πως οι πνευματικοί άνθρωποι οι διανοούμενοι της χώρας έχουν μεγαλύτερες ευθύνες με βάση τις γνώσεις τους στο αυξημένο αίσθημα ευθύνης που διαθέτουν και την κρίση τους.
Ο Ζάν Πώλ Σαρτρ στο ζήτημα της ευθύνης των πνευματικών ανθρώπων των διανοουμένων, των λογοτεχνών έγραψε αξιόλογες σελίδες στο έργο του.
Ο συγγραφέας του «Είναι και του μηδενός» Αισθάνεται ηθική στενοχώρια βλέποντας ναρκωμένο τον άνθρωπο των γραμμάτων ξένον, αμέτοχο σε όσα συμβαίνουν, χωρίς εκρήξεις χωρίς επεμβάσεις στα γεγονότα, χωρίς δραστικές ετοιμότητες. Θεωρεί πως οφείλει να αναλάβει ένα ρόλο ηθικά υπεύθυνο μέσα στην κίνηση που παρόντος μέσα στην τρεχάμενη ζωή.
Ο Ευάγγελος Παπανούτσος σε σχετικό ερώτημα απάντησε :Έχει μια ηθική δέσμευση πάντοτε ο πνευματικός άνθρωπος, να είναι απόλυτα ειλικρινής και συνεπής προς ότι πιστεύει και με θάρρος αγωνίζεται αλλά και με ευπρέπεια-όπως ταιριάζει σε εκείνον που χρέος του ηθικό θεωρεί να τιμά τον «Άνθρωπο» τόσο στο πρόσωπο το δικό του όσο και στο πρόσωπο των άλλων. Η ανειλικρίνεια η ασυνέπεια,η δειλία, ο καιροσκοπισμός η αναξιοπρέπεια και τα παρόμοια δεν συμβιβάζονται με το ύφος ζωής του «πνευματικού ανθρώπου».
Ο Κώστας Βάρναλης σημειώνει: Ο αληθινός πνευματικός άνθρωπος μπαίνει επί κεφαλής της φάλαγγος των αγωνιστών του Έθνους. Δεν στέκει μακριά θεωρός του αγώνα. Τώρα κι όχι αύριο. Όποιος παρασταίνει τον ανεξάρτητο, τον αμέτοχο, τον ουδέτερο είναι συνεργός της βίας, «Ο μη ών μετ’ εμού κατ’ εμού εστίν» (Χριστός). Άμα βλέπεις τη μάνα σου να την σφάζουν και λες: «Δεν ανακατεύομαι» είσαι με το μέρος του δημίου»
Ο Νικηφόρος Βρεττάκος σημειώνει για την ευθύνη του πνευματικού ανθρώπου:
«Νομίζω πώς πρώτο χρέος του πνευματικού ανθρώπου είναι η θέση απέναντι στην κοινωνία και στις εκδηλώσεις της, γιατί πνεύμα σε τελευταία ανάλυση θα ειπεί γνώση ,ευθύνη, ήθος.»
Σήμερα σ’ αυτή τη λεηλασία, στη βεβήλωση των οσίων και των ιερών, το ποδοπάτημα κάθε αξίας, κάθε αξιοπρέπειας και σοβαρότητας μάταια περιμένει ο λαός μας την παρουσία και διαμαρτυρία των πνευματικών ανθρώπων, των διανοουμένων.
Που είναι άραγε οι θαρραλέες και δυναμικές φωνές των διανοουμένων να καταγγείλουν να στηλιτεύσουν με τα μελανότερα χρώματα τις διάφορες ασχήμιες και απαράδεκτες συμπεριφορές που διαπράττονται σε βάρος του ανυπεράσπιστου Ελληνικού Λαού.
Δυστυχώς στην εποχή μας απουσιάζουν μορφές που στο παρελθόν ζυμώνονταν οργανικά με τη ζωή του λαού μας, όπως Κοραής, Σολωμός, Αλέξανδρος Σούτσος, Αλέξανδρος Ραγκαβής, Λασκαράτος, Βαλαωρίτης, Πολυλάς, Παράσχος, Ροΐδης, Μαβίλης, Παλαμάς, Κ. Χατζόπουλος, Ίων Δραγούμης, Περικλής Γιαννόπουλος, Σικελιανός για να αναφερθούμε σε μορφές που έπαιξαν καταλυτικό ρόλο στην ιστορία της πατρίδας μας.
Διανοείσθε τι έγιναν σήμερα οι διανοούμενοι; Δυστυχώς με λύπη μου θα απαντήσω πως αυτομόλησαν .Έφυγαν από το στρατόπεδο του λαού και συμμάχησαν με τους δυνάστες του. Όσοι είχαν την τύχη να διαβάσουν μια έκκληση τριάντα δύο(32) διανοουμένων με τον τίτλο «Τολμήστε» θα συμφωνούσαν με την απάντηση.
Δυστυχώς η ιστορία μας επαναλαμβάνεται. Το κείμενο εκείνο υπήρξε ένα μνημείο δουλικότητας. Μ’ αυτό το κείμενο απεμπολήθηκε και το τελευταίο ίχνος ανεξαρτησίας. Η έκκληση αυτή των «διανοουμένων» ήλθε να σφίξει ακόμη πιο δυνατά τη θηλιά στο πολιτικό σύστημα για να συναινέσει σε μια σειρά άκρως νεοφιλελεύθερων αποφάσεων να δεχθεί ο λαός το κουτσούρεμα των μισθών και των συντάξεων, την απόλύση των δημοσίων υπαλλήλων, τη συρρίκνωση του δημόσιου τομέα, την κατάργηση των νοσηλευτικών μονάδων, και το ξεπούλημα δημοσίων επιχειρήσεων. Ζήτησαν να πειθαρχήσει ο λαός μας στα κελεύσματα των δανειστών μας.
Λυπάμαι που πριν λίγες μέρες δημόσια δήλωσα πως εάν έτσι είναι οι πνευματικοί άνθρωποι της χώρας μου, αποποιούμαι τον χαρακτηρισμό…

votegreece
0

Η στενόχωρη νέα επιστημονική ανακάλυψη για τον εγκέφαλο

Ξεχάστε το όνειρο ότι η εκπαίδευση, οι επιστημονικές αποδείξεις η ακόμα η λογική σκέψη μπορούν να βοηθήσουν τους ανθρώπους ώστε να αποφασίζουν καλύτερα.
Ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Yale, Dan Kahan ολοκλήρωσε τη συγγραφή επιστημονικής μελέτης ("Motivated Numeracy and Enlightened Self-Government") στην οποία διερεύνησε την επίδραση της ενασχόλησης με τα πολιτικά στην ικανότητα συλλογισμού. Ούτε λίγο ούτε πολύ, στη συγκεκριμένη εργασία διαφαίνεται ότι η ενασχόληση με την πολιτική μπορεί να βάλει τρικλοποδιά στην μαθηματική λογική που έχει κάποιος.
Ο Kahan έκανε κάποια εφευρετικά πειράματα που αφορούσαν στην επίδραση του πολιτικού πάθους στην ικανότητα των ανθρώπων να σκεφτούν καθαρά. Τα αποτελέσματα της μελέτης συνηγορούν στο ότι ο κομματισμός μπορεί να εξασθενίσει τις πολύ βασικές ικανότητες συλλογισμού. Άνθρωποι που κατά τα άλλα είναι πολύ καλοί στα μαθηματικά μπορεί να αποτύχουν εντελώς σε ένα πρόβλημα το οποίο σε διαφορετικές συνθήκες θα έλυναν, απλά επειδή το να δώσουν τη σωστή απάντηση έρχεται σε αντίθεση με τις πολιτικές τους πεποιθήσεις.
0

Η Επιταχυνόμενη Διαστολή του Σύμπαντος και η Σκοτεινή Ενεργεια

Από τις αρχές του τρέχοντος μηνός μία καταπληκτικής ανάλυσης φωτογραφική μηχανή 570 megapixels αξίας 50 εκατομμυρίων δολαρίων, που έχει τοποθετηθεί στο τηλεσκόπιο τεσσάρων μέτρων Blanco στο Cerro Tololo της Χιλής, ξεκίνησε να καταγράφει τον νυχτερινό ουρανό του Νότιου ημισφαίριου, κάτι που θα συνεχιστεί για τα επόμενα πέντε χρόνια. 

Διονύσης Π. Σιμόπουλος – Διευθυντής Ευγενιδείου Πλανηταρίου
 Αλέξης Α. Δεληβοριάς – Αστρονόμος Ευγενιδείου Πλανηταρίου

Κάθε φωτογραφία καταγράφει 100.000 γαλαξίες, ενώ στο τέλος του προγράμματος θα έχουν καταγραφεί συνολικά 300 εκατομμύρια γαλαξίες και 4.000 σουπερνόβα εκρήξεις. Στο τέλος αυτής της προσπάθειας 200 ερευνητών, από 23 ερευνητικά κέντρα έξη χωρών, θα έχει δημιουργηθεί μία εντυπωσιακή κοσμική ταινία που θα μας ξεναγεί στα 13,82 δισεκατομμύρια χρόνια της εξελικτικής πορείας του Σύμπαντος. 




Στην ταινία αυτή θα βρίσκεται η απάντηση σε ένα από τα πιο πολύπλοκα και ενδιαφέροντα κοσμολογικά προβλήματα που εντοπίστηκε μόλις πριν από 15 περίπου χρόνια. Πρόκειται για το περίφημο πρόβλημα της επονομαζόμενης «σκοτεινής ενέργειας» που αποτελεί το 68,3% των συστατικών του Σύμπαντος και η οποία τα τελευταία 6,5 δισεκατομμύρια χρόνια υποχρεώνει το Σύμπαν να διαστέλλεται επιταχυνόμενο. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά.

Οι περισσότεροι επιστήμονες, μέχρι τα τέλη σχεδόν του περασμένου αιώνα, θεωρούσαν ότι η διαστολή του Σύμπαντος επιβραδύνεται, κάτι που θεωρούνταν απολύτως φυσιολογικό, αφού σ’ αυτές τις κολοσσιαίες κοσμικές κλίμακες η βαρύτητα είναι εκείνη η φυσική αλληλεπίδραση που υπερισχύει. Και καθώς η βαρύτητα είναι πάντα ελκτική, από τη στιγμή της δημιουργίας του και μετά, από τη στιγμή δηλαδή που η Μεγάλη Έκρηξη γέννησε τον ίδιο το χώρο και το χρόνο, η διαστολή του επιβραδύνεται. Γι’ αυτό, όταν ξεκίνησε στα 1987 το διεθνές ερευνητικό πρόγραμμα Supernova Cosmology Project, ο βασικός του στόχος ήταν να υπολογίσει, μέσα από την ανίχνευση συγκεκριμένων σουπερνόβα εκρήξεων, αυτόν ακριβώς το ρυθμό επιβράδυνσης της διαστολής του. 

Λίγα χρόνια αργότερα, και συγκεκριμένα το 1995, μία δεύτερη ερευνητική ομάδα, η High Z Supernova Team, μπήκε στο παιχνίδι. Τα αποτελέσματα των δύο ερευνητικών ομάδων που ανακοινώθηκαν επίσημα τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 1998 άφησαν τη διεθνή επιστημονική κοινότητα «με το στόμα ανοιχτό»! Γιατί η ανάλυση των δεδομένων, αντί απλά να οδηγήσει στον υπολογισμό του ρυθμού επιβράδυνσης της διαστολής του Σύμπαντος με περισσότερη ακρίβεια, όπως όλοι περίμεναν, οδήγησε τους ερευνητές στο ακριβώς αντίθετο, στο συμπέρασμα δηλαδή ότι η διαστολή του Σύμπαντος επιταχύνεται!

0

Τι σχήμα έχει το Σύμπαν;

ESA and the Planck Collaboration/Alan Stonebraker
Με βάση νέες έρευνες, υπάρχουν ενδείξεις πως ίσως το σύμπαν να είναι αρνητικά κυρτωμένο, έχοντας σχήμα ενός υπερβολοειδούς που μοιάζει με σαμάρι.
Ένα από τα ανοιχτά προβλήματα της κοσμολογίας  είναι η γεωμετρία του Σύμπαντος, και συγκεκριμένα εάν είναι επίπεδο, ή εάν έχει θετική ή αρνητική κυρτότητα. Συνδεδεμένο με το παραπάνω ερώτημα είναι και το σχήμα που θα έχει το Σύμπαν: επίπεδο όπου θα ισχύει το Πυθαγόρειο θεώρημα, κλειστό όπως μία σφαίρα, ή ανοικτό όπως ένα υπερβολοειδές.
Αν και οι παρατηρήσεις συγκλίνουν προς ένα επίπεδο Σύμπαν, υπάρχει ένα μικρό περιθώριο και για τις άλλες δύο εκδοχές. Με βάση νέες έρευνες και αναπάντεχα ευρήματα, υπάρχουν ενδείξεις πως ίσως το σύμπαν να είναι αρνητικά κυρτωμένο, έχοντας σχήμα ενός υπερβολοειδούς που μοιάζει με σαμάρι.
Ερευνώντας την ακτινοβολία-απόηχο της Μεγάλης Έκρηξης, το Κοσμικό Μικροκυματικό Υπόβαθρο (Cosmic Microwave Background), η αμερικανική διαστημική αποστολή WMAP είχε επισημάνει το 2004 ένα αξιοσημείωτο γεγονός: υπήρχε διαφορά στις διακυμάνσεις της ακτινοβολίας αυτής στο βόρειο με το νότιο ημισφαίριου του ουρανού.
Κάτι τέτοιο ήταν τελείως αντίθετο με τις προβλέψεις, καθώς θεωρούμε, αν και δε γνωρίζουμε το λόγο, πως το Σύμπαν είναι ομογενές και ισότροπο, δηλαδή φαίνεται το ίδιο σε όποια κατεύθυνση και αν κοιτάξουμε.
Πέραν όμως αυτής της ομογένειας, υπάρχουν τοπικές μικρές διακυμάνσεις, στις οποίες και οφείλουμε την ύπαρξη μας: καθώς το Σύμπαν εξελισσόταν και διαστελλόταν σχηματίζονταν περιοχές που τοπικά επέτρεπαν τη δημιουργία δομών όπως οι γαλαξίες και μετέπειτα τα άστρα και οι πλανήτες.
Αυτές οι διακυμάνσεις ήταν και στο στόχαστρο της μελέτης του WMAP, το οποίο όμως είχε μετρήσει μια διαφορά της τάξης του 10% στις διακυμάνσεις της ακτινοβολίας υποβάθρου ανάμεσα στα δύο ημισφαίρια του ουρανού.
0

Πώς χτίζεται το μίσος των γερμανών για την Ελλάδα. Του Γ. Δελαστίκ

german_boots_wide
Σοκ παθαίνει κάθε Έλληνας που διαβάζει το φύλλο της γερμανικής εφημερίδας Bild –την οποία, παρεμπιπτόντως, διαβάζουν και «ενημερώνονται» τουλάχιστον… δέκα (!) εκατομμύρια Γερμανοί κάθε μέρα, καθώς η ημερήσια κυκλοφορία της ξεπερνά τα τέσσερα εκατομμύρια αντίτυπα– της περασμένης Παρασκευής, την επομένη, δηλαδή, της επίσκεψης του υπουργού Οικονομικών της Γερμανίας, Βόλφγκανγκ Σόιμπλε, στην Αθήνα.
Γιώργος Δελαστίκ: Αποθρασύνθηκαν οι Γερμανοί μετά την επίσκεψη Σόιμπλε«Είναι εντελώς τρελοί τώρα αυτοί οι Έλληνες; Προσβολή εναντίον του Σόιμπλε στην Αθήνα. 100 εκατ. ευρώ έφερε στην Αθήνα ο υπουργός Οικονομικών Σόιμπλε, αλλά, παρ’ όλα αυτά, λοιδορήθηκε» αναφέρουν οι σοκαριστικοί τίτλοι της πρώτης σελίδας της εφημερίδας που διαμορφώνει τις συνειδήσεις εκατομμυρίων Γερμανών, ακριβώς πάνω από το λογότυπο της Bild, παραπέμποντας στη σελίδα 2.
Νέα γροθιά στο στομάχι επτάστηλος τίτλος του σχετικού ρεπορτάζ στη δεύτερη σελίδα: «100 εκατ. ευρώ στη βαλίτσα – Οι Έλληνες προσάγουν οι ανάκριση τον Σόιμπλε»!

Πώς χτίζεται το μίσος
Αξίζει να δούμε πώς ένα κατάπτυστο φύλλο με απίστευτη επιρροή στο γερμανικό πληθυσμό, μοναδική στην Ευρώπη και κατωτάτης υποστάθμης, συνεισφέρει τα μέγιστα στην οικοδόμηση του ανθελληνικού μίσους των Γερμανών.
«Αθήνα. Αυτός ήθελε να φέρει ένα σημάδι φιλίας – και οδηγήθηκε σε ανάκριση!» Έτσι αρχίζει το ρεπορτάζ της η Bild με μαύρα και υπογραμμισμένα με διαγράμμιση (!) στοιχεία, αναφερόμενη στην επίσκεψη του Σόιμπλε στην Αθήνα και στα 100 εκατ. ευρώ που υποτίθεται ότι θα δώσει η κρατική αναπτυξιακή τράπεζα KfW για ένα αναπτυξιακό ταμείο στην Ελλάδα. «Αντί όμως για ένα “ευχαριστώ”, από την Αθήνα ήρθε για μια ακόμη φορά μίσος και μοχθηρία!» συνεχίζει η εφημερίδα και πάλι με μαύρα γράμματα.
Αμέσως μετά συνεχίζει, με όλο το κείμενο που ακολουθεί υπογραμμισμένο με διαγράμμιση: «Η προσβολή: την ίδια στιγμή της συνάντησης του Σόιμπλε με τον Σαμαρά, μόνο εκατό μέτρα παρακάτω συναντάται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κάρολος Παπούλιας, με τον αριστερό πολιτικό Αλέξη Τσίπρα. Η απίστευτη απαίτηση και των δύο: η Γερμανία πρέπει να πληρώσει στους Έλληνες τουλάχιστον 108 δις ευρώ “αποζημιώσεων” για το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο!»
Με μαύρα, κεφαλαία γράμματα μέσα το κείμενο η Bild γράφει: «ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΤΡΕΛΟΙ ΤΩΡΑ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ;»

«Ως πότε θα τους ανεχόμαστε;»
Η γερμανική εφημερίδα αναφέρει τη δήλωση του Σόιμπλε ότι «το θέμα των αποζημιώσεων ξεκαθαρίστηκε μέσω της συμφωνίας του Λονδίνου για το χρέος [Σ.Σ. τη δεκαετία του 1950]» και συνεχίζει ακάθεκτη:
0

Οι τεχνολογίες που θα εξαφανιστούν σε μια 10ετία

Οι τεχνολογίες που θα εξαφανιστούν σε μια δεκαετία (1)
Οι καιροί αλλάζουν πλέον γοργά, και τα πράγματα που είναι σήμερα επίκαιρα είναι αύριο καταδικασμένα να μπουν στο χρονοντούλαπο της Ιστορίας.

Νέες ιδέες και καινοτόμες τεχνολογίες αντικαθιστούν τα καθιερωμένα, κάνοντας το τοπίο σαφώς περίπλοκο.
Κι ενώ η βιομηχανία της τεχνολογίας κάνει ό,τι μπορεί για να εμφυσήσει μερικά χρόνια ζωής ακόμα στα προϊόντα της, είναι η αγορά που θα καθορίσει τι θα επιβιώσει και τι θα γίνει συλλεκτικό, σαν τις κασέτες VHS και τους δίσκους βινυλίου (που γνωρίζουν βέβαια πρόσφατα μια ανέλπιστη αναβίωση!).
Οι τεχνολογίες για τις οποίες θα κάνουμε λόγο δεν θα πάψουν να υπάρχουν μαγικά, θα συνεχίζουν να λειτουργούν ως εξιδανικευμένοι σχεδιασμοί ενός καλού παρελθόντος, δεν θα τις χρησιμοποιεί πάντως κανείς, εκτός φυσικά από τους λάτρεις του vintage και τους ειδικούς κάποιων τομέων δράσης.
Ας δούμε λοιπόν τις τεχνολογίες που δεν θα επιβιώσουν στο άμεσο υπερ-τεχνολογικό μας μέλλον…
  • CD
Οι τεχνολογίες που θα εξαφανιστούν σε μια δεκαετία (2)
Θα ξεκινήσουμε με τα εύκολα: τα CD είναι ήδη -σχεδόν- παρελθόν. Σαφώς και υπάρχουν, πότε τα χρησιμοποιήσατε όμως τελευταία φορά; Ο λόγος που συνεχίζουν να κυκλοφορούν είναι ότι η βιομηχανία της μουσικής δεν έχει βρει ακόμα μια λειτουργική εναλλακτική για να τα αντικαταστήσει. Στη θεωρία λοιπόν υπάρχουν, στην πράξη όμως κανείς μας δεν τα χρησιμοποιεί, κι αυτό γιατί ο τρόπος που καταναλώνουμε μουσική έχει ξεπεράσει τα CD (από downloads μέχρι και YouTube). Το μόνο που μένει τώρα να συμβεί είναι να αποδεχθούν οι δισκογραφικές ότι οι φυσικοί δίσκοι αποτελούν παρελθόν, πράγμα που δεν συμβαίνει συνήθως με βαρύγδουπες ανακοινώσεις, απλά συμβαίνει…
  • Σταθερό τηλέφωνο
Οι τεχνολογίες που θα εξαφανιστούν σε μια δεκαετία (3)
Ποιος περνάει σήμερα σταθερή γραμμή στο σπίτι του; Εντάξει, το κάνουμε ακόμα για τις ανάγκες του online κόσμου, αν δεν ήταν πάντως αυτή η «λεπτομέρεια», ποιος χρησιμοποιεί το σταθερό του; Εταιρίες μόνο και άνθρωποι πεισματάρηδες τεχνολογικά ή αθεράπευτα ρομαντικοί που δεν μπορούν να αποχαιρετίσουν το παλιό. Τώρα πλέον που όλοι μας έχουμε κινητά τηλέφωνα, τα σταθερά έχουν περιπέσει σε αχρηστία. Και κάτι ακόμα: δεν τα αποκαλούμε πια καν «κινητά», κάτι που δείχνει ότι το νέο γίνεται κοινός τόπος. Όπως άλλοτε με τα «ασύρματα» τηλέφωνα, που μετά έγιναν απλώς «τηλέφωνα». Είναι όμως και το άλλο: στο σταθερό δεν μπορείς να παίξεις Candy Crush…
  • CRT TV
0

Λογικός θετικισμός και φυσική

Παραδοσιακά στις φυσικές επιστήμες η κυρίαρχη τριάδα είναι η Φυσική, η Χημεία και η Βιολογία. Στη συστημική αυτή κατάταξη, η οποία βασίζεται στην αυξανόμενη συνθετότητα του αντικειμένου διερεύνησης – και περιλαμβάνει ακόμη την Ανθρωπολογία και τις Κοινωνικές Επιστήμες -, η Φυσική καταλαμβάνει τη βάση της ιεραρχίας. Αυτό έγκειται στο αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το αντικείμενο της σχετίζεται με τη μελέτη της φύσης και των φυσικών φαινομένων. Οι άλλες επιστήμες μπορεί να αντιπροσωπεύουν υψηλότερα επίπεδα πολυπλοκότητας, θεωρούνται όμως «υποδεέστερες», από την άποψη ότι βρίσκονται μακρύτερα από τη στοιχειώδη μορφή ή ουσία της ύλης.

H παραπάνω κατάταξη αντανακλά στην ουσία ένα φιλοσοφικό δόγμα, που γενικά επικρατεί, σύμφωνα με το οποίο ολόκληρο το Σύμπαν μπορεί να αναχθεί σε θεμελιώδεις αρχές. Επιστημολογικά όλα τα φαινόμενα, σε ένα τελικό επίπεδο αναγωγής, μπορούν να ερμηνευτούν πλήρως με τους νόμους της Φυσικής.



Οι φυσικές επιστήμες αποτέλεσαν από τη γέννηση τους ένα ακέραιο τμήμα της Φιλοσοφίας και στην ουσία δεν διαχωρίστηκαν ποτέ από αυτή. Μάλιστα η θεωρητική Φυσική, στα τέλη του 19ου αιώνα, περιγραφόταν ακόμη ως Φιλοσοφία της φύσης, ή Φυσική Φιλοσοφία, σε διάκριση από τους δύο άλλους κύριους κλάδους της Φιλοσοφίας των Ιδεών, την Ηθική Φιλοσοφία και τη Μεταφυσική.

0

Το εκπαιδευτικό σύστημα «πνίγει» τους εφήβους

Τα καταθλιπτικά συμπτώματα πληθαίνουν και τα ποσοστά απόπειρας αυτοκτονίας διπλασιάστηκαν τα τελευταία 20 χρόνια μεταξύ παιδιών που ξυπνούν και κοιμούνται κάθε μέρα στον ρυθμό του ρομπότ με μοναδικό στόχο την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο και μόνιμη ηχώ στ΄ αφτιά τους: «Πρέπει να τα καταφέρεις!»
womanheadinhand.jpgΓια το καλό του, ξυπνά κάθε πρωί από τα χαράματα ώστε να προλάβει να είναι στην ώρα του στο σχολείο. Είναι πτώμα αφού έχει κοιμηθεί ελάχιστα το προηγούμενο βράδυ προκειμένου να διαβάσει στο πλαίσιο της προετοιμασίας του για τις εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Για το καλό του, αφού τελειώσει το μάθημα στο σχολείο, έχει άλλα τρία ιδιαίτερα μαθήματα ως τη νύχτα. Για το καλό του, οι καθηγητές τού λένε ότι πρέπει πάση θυσία να βρει μια θέση στον… ήλιο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Την ίδια «καραμέλα» πιπιλίζουν κάθε ημέρα και οι γονείς του υπενθυμίζοντάς του ότι, αν δεν καταφέρει να επιτύχει, τόσα χρήματα και τόσος κόπος θα πάνε χαμένα.

Για να συμπληρώσουν ότι παίζει μεγάλο ρόλο και το«τι θα πει η κοινωνία, αρχίζοντας από τη γειτόνισσα που ο γιος της τα κατάφερε και μπήκε στη Νομική»(η γειτόνισσα βέβαια δεν αναφέρει ότι ο γιος της έχει ακόμη το πτυχίο Νομικής σε μια κορνίζα αναξιοποίητο). Είναι 17 ετών, σε μια ηλικία που η ζωή του ανοίγεται μπροστά του, και όμως εκείνος δεν βρίσκει ενδιαφέρον στο να ονειρευτεί το μέλλον του. Νιώθει θλίψη, νιώθει κούραση, νιώθει συνεχώς στενοχώρια. Εμφανίζει καταθλιπτικά συμπτώματα προτού καν ενηλικιωθεί. Και μπορεί η κατάθλιψη να αποτελεί συνήθως έννοια αλληλένδετη με την τόσο ιδιαίτερη φάση της ζωής που ονομάζεται εφηβεία, ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να της δίνουμε τη δέουσα σημασία. Διότι κάποιες φορές η κακοκεφιά των εφήβων που περνά στα… ψιλά για τους πολυάσχολους γονείς των σύγχρονων καιρών μας μπορεί να φθάσει ως και σε απόπειρα αυτοκτονίας.
Γκρίζα μπουμπούκια…
Αυτό το καρέ αποτελεί ένα άκρως ρεαλιστικό κάδρο της ζωής ουκ ολίγων εφήβων στη χώρα μας. Ένα κάδρο στο οποίο κυριαρχεί το γκρίζο, όπως αποτυπώνουν δύο νέες ξεχωριστές μελέτες του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Σύμφωνα με την πρώτη μελέτη, ένας στους τέσσερις εφήβους που συμμετείχαν παρουσίαζε συμπτώματα κατάθλιψης, τα οποία μπορεί να είναι εν δυνάμει επικίνδυνα για το μέλλον του. Η δεύτερη πάλι μελέτη δείχνει ότι οι απόπειρες αυτοκτονίας στους εφήβους έχουν διπλασιαστεί μέσα σε μία εικοσαετία. Πίεση, στρες, στείρο εκπαιδευτικό σύστημα, ελπίδες (πολλές φορές φρούδες) για σπουδές και επαγγελματική αποκατάσταση, γονείς στα πρόθυρα νευρικής και οικονομικής κρίσης, περίγυρος πάντα έτοιμος να κριτικάρει. Μια θηλιά γύρω από τον λαιμό παιδιών που στο άνθος της ηλικίας τους αισθάνονται να… μαραίνονται. Δεν θα μπορούσαν να ταιριάζουν περισσότερο οι στίχοι τουΓιάννη Μηλιώκα: «Για το καλό μου, για το καλό μου, ώσπου δεν άντεξε στο τέλος το μυαλό μου».
Ποσοστό των εφήβων που φθάνει το 26,2% παρουσιάζει καταθλιπτική συμπτωματολογία, όπως έδειξε μελέτη η οποία δημοσιεύθηκε στον δικτυακό τόπο του επιστημονικού εντύπου «Community Μental Ηealth Journal».
0

Καταναλωτισμός: “Aγοράζοντας” λίγη ευτυχία

Σήμερα ισχύει σε μεγάλο βαθμό το "καταναλώνω άρα υπάρχω", μια που οι αγορές αγαθών και προσφερόμενων υπηρεσιών σηματοδοτούν σε μεγάλο μέρος την κοινωνική μας ζωή. Σκεφτήκατε ποτέ πως θα ήταν η ζωή αν δεν έπρεπε να ξαναμπείτε σε καταστήματα για να αγοράσετε είδη διατροφής, ρουχισμού, ψυχαγωγίας;
serious-retail-therapyΑν και αρχικά η ιδέα μπορεί να σας βάζει σε πειρασμό, -ποτέ ξανά αναμονή στην ουρά για το ταμείο, έλλειψη μεγεθών, πειρασμοί, κλπ- με μια δεύτερη σκέψη, για τους περισσότερους ανθρώπους το να μην ξανακάνουν ψώνια θα ήταν μια αρνητική εμπειρία.

Το παράδοξο της κατανάλωσης (και της υπερκατανάλωσης) είναι ότι ενώ θεωρείται μια από τις ψυχολογικές μάστιγες του αιώνα μας, από την άλλη αποτελεί πηγή χαράς και ευχαρίστησης για εκατομμύρια ανθρώπων όλων των ηλικιών, εθνικοτήτων, πολιτικών φρονημάτων καθώς επίσης και των δύο φύλων.
Τα ψώνια έχουν γίνει ένα αναπόσπαστο κοινωνικό κομμάτι της ζωής μας. Καταρχήν, δίνουν μια ευκαιρία για κοινωνικές επαφές, γίνονται ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα σε δύο ανθρώπους οι οποίοι είτε έχουν, είτε δεν έχουν κοινά στοιχεία μεταξύ τους, όμως, με τη διαδικασία της βόλτας στην αγορά ξανοίγονται ο ένας στον άλλον και είναι πιο πρόθυμοι να διερευνήσουν ο ένας την προσωπικότητα του άλλου για να βρουν στοιχεία επαφής.
Από την άλλη, τα ψώνια και, γενικότερα, οι βόλτες στην αγορά, αποτελούν μια ευκαιρία επίδειξης των γνώσεων και των ταλέντων μας (από το "ξέρω που θα βρεις το καλύτερο κυνήγι εποχής που στο πουλάνε κυριολεκτικά μόλις το φέρουν από το βουνό" μέχρι το "οι καλύτερες σέλες ιππασίας είναι οι χειροποίητες από τον τάδε").
shopping_therapyΟ άνθρωπος έχει έμφυτη περιέργεια και τάση να ανακαλύπτει. Τα ψώνια, λοιπόν, αποτελούν ένα φόρουμ για να εκφράσει αυτές τις έμφυτες τάσεις του, αφού προσφέρουν μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για παζάρεμα καθώς και για ανακάλυψη ευκαιριών.
Η κατανάλωση αγαθών, είτε με τη μορφή δώρων, είτε με τη μορφή φαγητών και ποτών, είναι ίσως από τους εντονότερους τρόπους έκφρασης της αγάπης και της φροντίδας μας για τα άτομα που αγαπούμε.
0

Τα κλασσικά φιλοσοφικά επιχειρήματα για την ύπαρξη και την ανυπαρξία του θεού

Θα λέγαμε ότι τάση του ανθρώπου να πιστεύει σε απίθανα πράγματα, άρα και στο θεό, είναι μια εγγενής τάση που οφείλεται μάλλον στην ιδιότητα του εγκεφάλου να προσπαθεί διαρκώς – και προς χάριν της επιβίωσης- να ερμηνεύει τον κόσμο. Η ύπαρξη αυτών των πίστεων, έχει οδηγήσει φιλοσόφους και στοχαστές να κατασκευάσουν αποδεικτικά μοντέλα προσφέροντας «ακλόνητα» (;) επιχειρήματα, που θα μετατρέψουν αυτές τις απίθανες πίστεις σε βεβαιότητες.
peri-theou-17

-Δεν μπορώ να το πιστέψω αυτό, είπε η Αλίκη.
-Δεν μπορείς; είπε η βασίλισσα με οίκτο. Προσπάθησε ξανά: πάρε μια βαθιά ανάσα και κλείσε τα μάτια σου.
-Η Αλίκη γέλασε. Δεν έχει νόημα να προσπαθείς, είπε. Δεν μπορεί κάποιος να πιστεύει αδύνατα πράγματα.
-Τολμώ να πω ότι δεν έχεις εξασκηθεί αρκετά, είπε η βασίλισσα. Όταν ήμουν στην ηλικία σου, πάντα το δοκίμαζα για μισή ώρα κάθε μέρα. Και μερικές φορές πίστευα μέχρι και έξι αδύνατα πράγματα πριν το πρόγευμα».
Lewis Carroll: Μέσα από τον καθρέπτη.

there-is-god-2 Η πρώτη κατηγορία αυτών των επιχειρημάτων (τα κοσμολογικά) περιλαμβάνει τα κάπως απλοϊκά και αφελή επιχειρήματα. Αυτά εκφράζονται κυρίως από τους πατέρες τις εκκλησίας και υποστηρίζουν την ύπαρξη του θεού προτάσσοντας είτε (i) το επιχείρημα της πρώτης αιτίας, είτε (ii) το επιχείρημα της πολυπλοκότητας.
Συγκεκριμένα, το επιχείρημα της πρώτης αιτίας (που μπορεί να θεωρηθεί ότι έχει αριστοτελική καταγωγή – πρόκειται για μια κατάχρηση της αρχής του αποχρώντος λόγου), χρησιμοποιεί ένα σκεπτικό επιστημονικοφανούς εμπειρισμού, υποστηρίζοντας ότι κάθε πράγμα ή κάθε γεγονός, δημιουργήθηκε από μια αιτία. Η αιτία που προκάλεσε αυτό το γεγονός, προκλήθηκε από μια άλλη αιτία, και αυτή με τη σειρά της από κάποια άλλη κλπ, έτσι ώστε, προχωρώντας προς τα πίσω αλυσιδωτά θα πρέπει να φτάσουμε σε μια έσχατη αιτία, μια οντότητα από την οποία ξεκίνησαν τα πάντα. Η πρώτη αυτή δημιουργός αιτία των πάντων, σύμφωνα με αυτό το επιχείρημα είναι ο Θεός.
Βέβαια αυτό το επιχείρημα έχει και εμπειρικές και λογικές αυθαιρεσίες. Εμπειρικά, είναι αδύνατον να αποδείξω την αλυσίδα των γεγονότων που οδηγούν σε μια πρώτη αιτία, εκτός αν το πολυδιαφημισμένο cern καταφέρει να δείξει ότι από τη σκοτεινή ύλη ξεπήδησε «μαγικά» το σωματίδιο του θεού. Αλλά και πάλι τότε δεν θα έχει αποδειχθεί, πως δημιουργήθηκε η σκοτεινή ύλη ή τι είναι αυτό που έκανε τα πρωταρχικά σωματίδια να κινηθούν και να συγκρουστούν… Η λογική αυθαιρεσία είναι ακριβώς αυτή: η υπόθεση μιας έσχατης αιτίας. Τι είναι αυτό που μας βεβαιώνει ότι υπάρχει μια τέτοια. Ακόμα κι αν βρούμε τον «θεό» τι είναι αυτό που μας βεβαιώνει ότι κάτι άλλο δεν αποτελεί την αιτία της ύπαρξής του…
0

9 κρίσιμα ερωτήματα για το μυαλό μας

Η λειτουργία του ανθρώπινου εγκεφάλου και η ταυτότητα της συνείδησης επιφυλάσσουν στην επιστήμη πολλές ακόμη εκπλήξεις. Τα πρόσφατα ανατρεπτικά ευρήματα μας δίνουν ωστόσο μια «γαργαλιστική» πρόγευση. Τώρα ξέρουμε ότι οι νευρώνες αναγεννώνται, είδαμε τις αναμνήσεις να δημιουργούνται και μάθαμε ότι δεν είναι το μέγεθος που κάνει έναν εγκέφαλο εξυπνότερο.
mindMatters


1. Από τι είναι φτιαγμένες οι αναμνήσεις;
ΤΗΣ ΕMMA ΥOUNG
Οι αναμνήσεις είναι το βασικό υλικό της σκέψης. Συμβουλευόμαστε τα αποθέματα γνώσης μας κάθε φορά που εκτελούμε μια εργασία, που επικοινωνούμε μέσω της ομιλίας ή που σχηματοποιούμε ακόμη και τις πιο απλές έννοιες. Παρ΄ όλα αυτά η «υλική» μορφή τους αποτελεί μυστήριο. Ποιες μεταβολές συντελούνται στον εγκέφαλο όταν μια νέα ανάμνηση κωδικοποιείται;
Ενα πράγμα το οποίο γνωρίζουμε με βεβαιότητα είναι ότι ο σχηματισμός των αναμνήσεων έχει σχέση με την ενίσχυση των συνάψεων που συνδέουν τα νευρωνικά κύτταρα. Μελετώντας θαλάσσια σαλιγκάρια, τα οποία έχουν ένα σχετικά απλό νευρικό σύστημα, μια ομάδα ερευνητών με επικεφαλής τον Κέλσι Μάρτιν του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Λος Αντζελες παρακολούθησε πέρυσι για πρώτη φορά αναμνήσεις να σχηματίζονται, με τη μορφή νέων πρωτεϊνών που εμφανίζονται στις συνάψεις.
mindΠού όμως αποθηκεύεται μια γνώση μέσα στον πολύπλοκο εγκέφαλο των θηλαστικών; Οι βραχυπρόθεσμες αναμνήσεις, όπως ένας αριθμός τηλεφώνου που θα χρησιμοποιήσουμε σύντομα, φαίνονται να αποθηκεύονται στον ιππόκαμπο, μια δομή με δύο συμμετρικά τμήματα χωμένα βαθιά μέσα στα δύο ημισφαίρια του εγκεφάλου. Το 2008 η Κόρτνεϊ Μίλερ και ο Ντέιβιντ Σουέτ του Πανεπιστημίου της Αλαμπάμα κατέγραψαν σε ποντικούς την ακόλουθη διαδικασία. Κατά την πρώτη ώρα αφότου συντελούνταν ένα αξιομνημόνευτο γεγονός, σημειώνονταν στο DΝΑ των νευρώνων του ιππόκαμπου μεταβολές οι οποίες άλλαζαν τις παραγόμενες πρωτεΐνες. Κατά την επόμενη εβδομάδα παρόμοιες μεταβολές σημειώνονταν στα γονίδια νευρώνων του φλοιού. Αυτές οι δεύτερες μεταβολές φαίνονταν να είναι μόνιμες, υποδηλώνοντας ότι εκεί αποθηκεύονται οι μακροπρόθεσμες αναμνήσεις. Οι δύο ερευνητές πιστεύουν ότι είδαν βραχυπρόθεσμες αναμνήσεις να σχηματίζονται στον ιππόκαμπο και στη συνέχεια να γίνονται μακροπρόθεσμες στον φλοιό.
Ο εγκέφαλος δίνει περισσότερη προσοχή στα πράγματα που μας τρομάζουν, εφόσον η ανάμνησή τους μπορεί πολλές φορές να μας σώσει τη ζωή. Είναι γνωστό ότι μια δομή που βρίσκεται δίπλα στον ιππόκαμπο, η αμυγδαλή, παίζει κάποιο ρόλο στη χάραξη αυτού του ανεξίτηλου σημαδιού. Πέρυσι μια ομάδα ερευνητών, με επικεφαλής τη Σίνα Τζόσελιν του Νοσοκομείου Παίδων του Τορόντο, πέτυχε να σβήσει την ανάμνηση ενός τρομακτικού θορύβου σε ποντικούς νεκρώνοντας τους νευρώνες της αμυγδαλής, που οι συνάψεις τους είχαν ενισχυθεί μετά την έκθεση σε αυτόν τον θόρυβο. Ηταν η πρώτη φορά που μια συγκεκριμένη ανάμνηση ανιχνεύτηκε στα νευρωνικά κύτταρα που την είχαν κωδικοποιήσει.
Απέχουμε όμως ακόμη πολύ από το να δούμε μια ανάμνηση να σχηματίζεται στον εγκέφαλο ενός ανθρώπου.
2. Μπορούμε να αναπλάσουμε τον εγκέφαλο;
ΤΟΥ JAMES MITCHELL CROW